שאל את הרב

איסור שנאה ולשון הרע

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/06/16 19:26 ח בסיון התשעו

שאלה

בס"ד

שלום הרב.

ראשית כל, רציתי להגיד לך שעל עניין זה רציתי לדבר עם קרובים, אך אני חוששת שאעבור על איסור לשון הרע.

אני ילדה בסוף כיתה י' שמתמודדת עם מצב זה במשך שנתיים וחצי. אשמח לגבי עצות איך להתמודד עם המצב.

מכיתה ה' עד תחילת כיתה ח' הייתי קרובה לשתי חברות טובות שלי, אך הבעיה התחילה בכיתה ו' שבה אחת מהבנות התחילה לריב איתי כל יום, והשנייה לעיתים קרובות גם כן. נשארתי חברה שלהן עד תחילת כיתה ח', אלא שבגלל המריבות שמתי לב שאני מתחילה לשונא אותן ולדבר עליהן לשון הרע. לכן החלטתי להתרחק מהן ולהפסיק להיות חברה שלהן. חשבתי שבזה נפתרה הבעיה, אך לצערי הדבר ששבר אותי היה ראש השנה של שנה שעברה, שבו הלכתי לסדר תשליך, אמרתי את הקטע, וראיתי ששתיים מחברותי נמצאות בסביבה, כל אחת מהן עם אחת מהבנות שאיתן רבתי. כששמו לב שאני רוצה להיות עם חברות שלי, אחת מהן הסיחה את דעת חברתי שהייתה איתה, והשנייה משכה בחברתי שרצתה לבוא אלי כדי שאני אשאר לבד. התחלתי לחזור, אך בסוף מצאתי חברה שלישית שרצתה להסתובב איתי, ולכן המשכנו יחד, אלא שזאת שמשכה בחברתי הופיעה ממול יחד איתה. היא ראתה שאני עם חברה ולכן התחילה לדבר איתה על דברים מגעילים שאני לא אוהבת לדבר עליהן, וכך גרמה לי לעזוב את המקום הביתה. הדבר היחיד שיכולתי לעשות הוא לבקש מהקב"ה שלא יכעס עליהן, למרות שאני לא סולחת להן, אך מאז אני מוצאת את עצמי שונאת אותן כל יום מחדש ואני חוששת מכך שבסוף אני אצא זו שחוטאת. מה לעשות?

תודה מראש,

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה רגישה ועדינה מאוד, ואנסה לפתוח לך שני פתחים אפשריים.
אפשרות אחת היא למצוא את ההזדמנות לפתוח את הלב ולדבר איתן על זה. זה למעשה מה שאומרת התורה בצווי שמופיע בפרשת קדושים: ״לא תשנא את אחיך בלבבך (אלא) הוכח תוכיח את עמיתך...״, כלומר: התורה מצווה לא לשמור דברים בבטן, אלא לדבר עם החברות על כך. אין הכוונה לפגוע בהן או לגעור בהן וכדו׳, אלא לבוא בהצעה לפיוס, להתחברות מחדש וכדו׳. זהו הפיתרון הקשה ביותר, שכן הוא מאוד מביך ולא נעים, אולם כשהוא מצליח הוא פותח את הלבבות, מאפשר כיוונים חדשים, ויכול להיות שדווקא מתוך המשבר ביניכן תיוולד ידידות אמיצה מאוד. אם את מסוגלת לאזור אומץ ולעשות זאת, וגם מסוגלת לא לבוא במריבה ובקטטה אלא ברצון פיוס אמיתי - זה הכי טוב.
אולם אם דרך זו כרגע נעולה בפנייך הטוב ביותר אפוא יהיה לדבר עם עצמך. להבין כי במצב הזה את למעשה נותנת להן לשלוט עלייך, ולסחוט אותך נפשית, למרות שהן בכלל לא עושות זאת בפועל. השנאה להן והכעס עליהן משעבדות אותך, ולכן לטובתך את עצמך כדאי להשתחרר מכל הרגשות האלה, להתחבר עם חברות טובות אחרות, ולהעסיק את כשרונותייך בהמון דברים אחרים טובים שיש בך.

האם את יכולה ללכת באחת מן הדרכים ?



כל טוב

כתבות נוספות