שאלה
בע"ה
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהר", מלאה בציווים על צדק חברתי- החל משנת השמיטה, דרך איסור לקיחת ריבית ודיני עבד עברי, ומסתיימת בגאולת עבד עברי.
האמת, לא מדוייק- פסוק אחד לפני אחרון בפרשה הוא הפסוק הבא-
" לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם אֱלִילִים, וּפֶסֶל וּמַצֵּבָה לֹא תָקִימוּ לָכֶם, וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם, לְהִשְׁתַּחֲוֹת עָלֶיהָ: כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם"
ואני כהרגלי בקודש, יחד אתכם כמובן, תוהה- [מה הקשר]?
פרשה שכולה רצופה במבט על האחר, גם אם הוא בעל מעמד נמוך משלך- ואולי בעיקר אם הוא ממעמד נמוך משלך.
עם היכולת לשחרר את האדמה מהאחיזה שלך, מהמחשבה שאתה זה שאוחז בה וקובע עליה, ובכלל שחרור אחיזה..
אבל [מה לכל הצדק הזה ולסיום הפרשה]?
מה שייך עניין פירוט סוגי העבודה הזרה לכל המהלך הקודם?
אם נביט במבט גבוה על מרבית נושאי הפרשה נמצא בהם מכנה משותף- להיות אדם, להתחשב.
אם נביט באותו מבט על איסורי העבודה זרה- התורה הקדושה אוסרת בפרשה הזו עבודה הקשורה לאבנים.
חשבתי לעצמי שזה לא לחינם, והגעתי למסקנה- הקב"ה השבת בא באמירה ברורה- מי ששייך לעם שלי ("כי [אני] ה' [אלוקיכם]"), "[יש לו לב]" והלב הזה הוא לב שמרחם, שמתחשב, ואילו מי שמפנה מבטו על פסלים ואבנים במקום על בני אדם- יש לו [לב אבן].
טוב ויפה ממני התנבא על כך וכתב הנביא יחזקאל- "וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם, [וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר]!"( יחזקאל לו, כו).
*
[*] אגב, יש לכם רעיון אחר למה סיום הפרשה עוסק דווקא בעבודה זרה?
ובכלל- יש לכם רעיונות איך להפוך לאנשים לבביים יותר?
אשמח שתכתבו לי בחזרה...
שבת של שלום ולבביות!
מעיין, חברים מקשיבים
maayanbk@gmail.com
[*] אגב, יש לכם רעיון אחר למה סיום הפרשה עוסק דווקא בעבודה זרה?
ובכלל- יש לכם רעיונות איך להפוך לאנשים לבביים יותר?
אשמח שתכתבו לי בחזרה...