שאל את הרב

גלוטן- לחם ללא גלוטן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/05/16 14:16 ה באייר התשעו

שאלה

שלום. אבא שלי אובחן לאחרונה כחולה צליאק מה שאומר שאינו יכול לאכול גלוטן.

כיום מיצרים לחם ללא גלוטן אבל השאלה שלי היא האם הוא צריך לברך על הלחם ברכת המוציא? ומה לגבי ברכת המזון?

כמו כן לפעמים יש מצוה לאכול לחם/מצה ועוד דברים שאינו יכול לקיים. האם צריך לאכול בכל זאת על אף הסכנה?

תודה ושבת שלום.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

רק לחם שמיוצר מחמישה מני דגן מתאים לברכת המוציא וברכת המזון.
לפי מה שהתעניינתי יש לחם שעשוי משיבולת שועל שהוא ללא גלוטן. אם תצליחו להשיג לחם כזה - אפשר לברך עליו בשבת המוציא וברכת המזון.

לחמים אחרים ללא גלוטן ברכתם שהכל, לאחר האכילה - בורא נפשות. כך שאי אפשר לקיים בהם מצוות סעודת שבת.
בעיה דומה קיימת באכילת מצות בפסח.

בכל מקרה שמדובר במצב שאפילו אכילת כזית מסכנת את הבריאות - אסור לסכן את הבריאות ולהיכנס לפיקוח נפש.

עייני בהרחבה:
http://www.yeshiva.org.il/ask/88625

https://www.kipa.co.il/ask/show/220913-לחם-ללא-גלוטן

http://www.hidush.co.il/hidush.asp?id=1798

כתבות נוספות