שאל את הרב

ניצולי שואה סיעודיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/05/16 10:25 כד בניסן התשעו

שאלה

שלום

סבתא שלי, איבדה ביום אחד את כל משפחתה במחנה ההשמדה אושוויץ, כבר כמה שנים היא סיעודית בדרגה של 100%,והטיפול הפיזי בגוף שלה על ידי בית האבות, בכל סיטואציה אחרת,היה מוגדר כאונס. ל'אונס' הפיזי הצטרף 'אונס קיומי', אחרי שבעלה נפטר היא אומרת בכל יום שהיא רוצה שהחיים שלה יסתיימו.

המחשבות שלי הובילו אותי, לפתרון הלכתי שלדעתי יכול להתאים למציאות במדינת ישראל, והוא הקמה מחדש של סמכות ההוצאה להורג של המורד במלכות, בהתאם לחוקי ההלכה.

בניגוד למערכת המשפט הישראלית שמאשרת את סיום חייהם של אנשים עקב תנאים ביטחונים קיצוניים שמסכנים את שלום הציבור, פתרון זה מאפשר סיום חיים, אם האדם ישתמש במילים נגד המדינה (דעת רבי יונתן ביחס לאוריה החיתי במסכת שבת נו,ע"א)

בניגוד למערכת המשפט הישראלית שמאפשרת לה לסיים את חייה בייסורים נפשיים וגופניים, פתרון זה מציע לקיים כפשוטו את דברי הגמרא "ברור לו מיתה יפה" (סנהדרין מה, ע"א), ולסיים את חייה ללא ייסורים, בכל דרך שפוסקי ההלכה יחליטו (הלכות מדינה לצי"ץ אליעזר שער ג פרק ה, עמוד קסח)

בניגוד למערכת המשפט הישראלית שמחויבת לענישה בלתי- בררנית, ההלכה יכולה להפעיל את הענישה בצורה סלקטיבית. (הלכות מדינה לצי"ץ אליעזר שער ג פרק ה עמוד קסט)

בתקנות לשעת חירום של הבריטים קיים כבר סעיף הוצאה להורג, ומערכת המשפט הישראלית החילה עם הקמת המדינה דין רציפות על כל המשפט שקדם להקמת המדינה, לכן זה 'דין המלכות', ומערכת המשפט הישראלית יכולה להיות מוגדרת כ'מלכות'(הלכות מדינה לצי"ץ אליעזר שער ג פרק ה, עמוד קסו, משפט כהן סימן קמד, משנה המדינה לגר"י הרצוג עמ' 82) שבית דין יכולים לדון לפי חוקיה (הלכות מדינה לצי"ץ אליעזר שער ג פרק ה עמוד קעא).

מה דעתו של הרב על פתרון זה?

תשובה

שלום ומלכות,

אוי....
הדברים שאתה כותב כואבים מאוד מאוד.
ולוואי והיה אפשר להתפלל על כך שתמצא אור בחייה.

לעצם העניין,
אנחנו לא רשאים לעשות צעדים המקדמים קיצור חייו של אדם על ידי נטילת ידיו בכפו.
גם לא על ידי הוצאה מפוברקת להורג.
מעבר לכך, חס ושלום להעניק למדינה רשות להרוג אדם בשל עמדות שהוא מביע.
גם הרואים את מעמד המדינה כמלכות (כמו תשובתו הנודעת של הרב קוק זצ"ל במשפט כהן) מעניקים למדינה סמכויות מוגבלות של שלטון, ולא חס ושלום רשות להרוג את מי שהיא רוצה להגדיר כמורד בה

כל טוב

כתבות נוספות