שאל את הרב

צניעות או מחלוקת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/05/16 08:14 כד בניסן התשעו

שאלה

שלום לכבוד הרב, אני גדלתי במשפחה חילונית, ברוך ה' התחזקתי ואני בעל תשובה.

אני נשוי עם 2 ילדים קטנים (גיל שנה וגיל 3)

יש לי מספר נושאים שמציקים לי ואשמח לקבל עליהם את הדעת:

1. כאשר אני מתארח בשבתות וחגים אצל המשפחות שלי או של אישתי שברובן חילוניות, הדבר קצת קשה , אני חושש שהילדים שלי יראו דברים שאני אוסר עליהם וזה ייצור להם בלבול.

2. שאלה לגבי חינוך, אם זה היה תלוי בי הייתי מתחבר יותר לחינוך חרדי והדוק, אבל מה לעשות שאנחנו לא שם, אישתי מסורתית, אני מתחזק , בהגדרה אני לא חרדי, אני חובש כיפה סרוגה, דתי לאומי כנראה? לא כל כך מתחבר להגדרות, מאמין בבורא עולם...

אישתי דוגלת דווקא בחינוך דתי שזה בסדר אבל עדיין בדור שלנו קשה מאוד לעמוד על המשמר, כמובן שלא רוצה להכנס למחלוקות אבל מה הרב מציע פה? האם חינוך דתי לאומי הוא חטא עבורי???

כי במילא בפתיחות שיש היום הילדים ייחשפו לדברים שכנראה בחינוך החרדי השמרני הם לא ייחשפו, עם כל זאת אני מודה שגם אני לא שייך למגזר החרדי ואולי אני לא צריך לכפות על מקום שאני לא שם.

3. השאלה המעיקה ביותר, אחותי נשואה כמעט שנה, והיא ובעלה כל הזמן משדרים מיניות בפומבי... מתחבקים , מתנשקים , נוגעים זה בזו, זה פשוט מעצבן אותי, ועוד יותר מעצבן אותי שהילדים שלי צריכים לראות את זה, ובכלל שאחרים צריכים לראות את זה,

כמובן שאני מתבייש בה, באירוע הברית שהיה לבני הם עשו את המעשים המזעזעים האלה במרכז הרחבה של אירוע שאמור להיות קדוש. אישתי קיבלה הערות מצד משפחתה על ההתנהגות המגעילה הזו.

במשפחתי שגדלה במציאות החילונית, וחונכנו בחינוך חילוני, אמא שלי לא רואה פסול בהתנגות הזו.

אני מצד אחד מרגיש צורך "לפגוע" בהם אחת ולתמיד ואז מהבושה אולי הם לא יעיזו יותר לעשות את זה, אבל מצד שני אחותי היא טיפוס מאוד מאוד פגיע , ואם אעיר אפילו בעקיפין, אני יודע שתהיה מחלוקת... לא שזה מפריע לי אישית כי גם ככה אני לא צריך קשר איתה... אבל בסופו של דבר ההורים ייפגעו.

כבוד הרב אני אובד עצות? מה לעשות???

תשובה

שלום וברכה

ראשית, ברוך הבא.
לשאלות שאתה מתלבט בהן אין תשובה אחת נכונה. יש כנראה כמה דרכים, ולפעמים צריך ללכת בזו ולפעמים בזו, והרבה פעמים הדבר תלוי כמובן גם באישיות וגם בנסיבות.
אכתוב לך את אחת הדרכים. אם זה מתאים לך – מה טוב, ואם לא – נחפש אחרת.

א. אי אפשר, וגם לא נכון, לגדל ילדים בצורה סטרילית. הם מתבוננים בכל דבר. יותר טוב להקרין להם חוסר פחד, ודבקות במה שאתה עושה, ואמונה בו. הם יראו אחרים נוהגים אחרת, אתה תדבר איתם על כך שאתם ב"ה הולכים בדרך אחרת, אמונית, מתקרבת לקב"ה, ושבחרתם בטוב, ובעוצמה הזו שתקרין עליהם נמצא המעשה החינוכי העמוק ביותר.
ב. אין שרם חינוכי שמתאים לכולם. לחרדים מאוד מתאים כנראה הזרם החרדי; לדתיים הלאומיים מאוד מתאים הזרם הדתי לאומי; בכל הדרכים יש הצלחות גדולות, יש כשלונות, ובוודאי שאף לא אחת מהן היא וודאית. אני מציע לך לבחור דרך שלא תהיה בה סתירה גדולה מידי בין הבית לבין מה שמתרחש בבית הספר. מעבר לכך, להבין שבד בבד עם העמידה על המשמר – לא כל דבר יכול להיקבע על ידי ההורים, ולעתים משמר יתר וחשדנות יתר מזיקים יותר מאשר מועילים. לפיכך, בחר בדרך שהיא הקרובה ביותר לתפישת עולמך, אל תכפה עליהם משהו שכלל לא מתאים לבית ולהם, והענק להם הרבה חום והרבה חיבוק והרבה אהבה – אין משהו מקרב יותר לדרכם של ההורים מאשר הכלים האלה.
ג. לא נראה לי שאתה צריך להתערב במה שקורה אצל אחותך, לא לכאן ולא לכאן. נראה מדבריך שהתערבות זו כלל לא תועיל.
כל טוב

כתבות נוספות