שאל את הרב

שמירת הברית

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 01/05/16 15:37 כג בניסן התשעו

שאלה

שלום הרב,

אני בא ממשפחה דתית ובשנים האחרונות התרחקתי מהדת. בשנה האחרונה התחלתי ללכת לשיעורי ליד הבית שלי ולהתחזק והתחלתי ללמוד בישיבת הסדר ואפילו הפסקתי עם מספר הרגלים רעים מאוד שהיו לי למרות הקושי שהיה לי להפסיק בהם אבל לצערי הרב הדבר היחידי שאני לא מצליח להפסיק איתו הוא שמירת הברית למרות ששמתי לעצמי הרבה גדרים (עברתי לטלפון רגיל התקנתי אנטרנט רימון וכו') ולמדתי הרבה על הנושא אני לא מצליח להפסיק עם הדבר הנורא והדבר היותר מתסכל הוא שלמרות שאני יודע את החומרות שבדבר אני פשוט לא מצליח לעצור את עצמי דבר זה מתסכל אותי ופוגע בהתקדמות שלי ובהתקרבות לקב"ה אני אשמח אם תוכל לייעץ לי איך להפסיק עם החטא הנורא הזה.

תשובה

ראשית, כל הכבוד על כל מה שהתקדמת ועל כל מה שאתה בונה. זה דבר גדול ועצום.
אכן "יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום" וזהו אחד מהניסיונות הקשים ביותר לאדם, ובמיוחד בדורנו, בו כל התועבות הקשות ביותר זמינות בקלות בלתי נסבלת.
א. תדע ותפנים שאתה צדיק ממש ואהוב ביותר לפני הקב"ה. דברי חז"ל ברורים - "כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עונותיו" (ברכות יב,ב). לא מי שעבר עבירה ומתבייש, אלא מי שעובר, עכשיו. ה'אני' האמיתי שלך זה מה שאתה מתבייש בעבירות, ולא מה שאתה נופל. ואין זה נחשב ל´אומר אחטא ואשוב´, כפי שביאר האדמו"ר הזקן באגרת התשובה (פרק י"א). יתר על כן, בכל אותן דקות ושעות שהצלחת להתגבר קנית מעלה גדולה מאוד ו"אין מצוה יתירה מזו" (רש"י קידושין לט,ב). כל מחשבה מדכאת או מייאשת שאומרת שאתה רע, או תוכן תורני שנדמה לך שמחליש או מדכא אותך, אלו עצות היצר הרע. אל תקשיב.
ב. סור מרע - יישר כח על ההגנות שיצרת לעצמך. צריך לעשות כל מאמץ לוודא שאכן אנחנו חוסמים את כל האפשרויות של גלישה חופשית. כלומר, לוודא שהסינון של רימון ברמה מספקת (פחות מרמה ´גבוהה´ זה לא ממש סינון, ועדיף למעלה מזה). למנוע אפשרות של גלישה על אינטרנט של אחרים (חיבור בכבל ולא באנטנה). לוודא שגם במכשיר הרגיל אין אפשרות גלישה. וכיוצא בזה.
ג. עשה טוב - למצוא את החלקים בתורה שמניסיונך מרוממים אותך ונותנים לך כוחות (במיוחד הייתי ממליץ לך על "אשיב ממצולות" של הרב יהושע שפירא. והחוברת "יוצר אור -על היצר והאור שבחיינו" של הרב ליאור לביא), להעמיק כוונה בתפילה ובאמירת תהלים, ולמצוא אפיקים לעשייה מעשית חיובית כמו פעילות גופנית או התנדבות (כמובן, באופן כשר וצנוע).
ד. אם אתה מגיע למסקנה שלבד אתה לא מצליח לצאת מזה, פנה ל'עצת נפש' - 026541899, ובשיחת טלפון (בלי להזדהות) הם יוכלו להכווין גם לגורם מקצועי אם יש צורך.
כמו כן, באתר של חברים מקשיבים - http://www.makshivim.org.il/. יש הרבה חומר בעניין.
בהצלחה רבה. אתה בכיוון הנכון.

כתבות נוספות