שאל את הרב

תפילה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 13/04/16 17:22 ה בניסן התשעו

שאלה

קשה לי מאוד להתפלל וגם כשאני מתפללת אני לא מתכוונת , אני אומרת את המילים ותוך כדי חושבת על כל המטלות שיש לי לעשות היום.

אז אני מעדיפה להתפלל תפילה בנוסח אישי שבא מהלב ולכן אני מתכוונת בו.

הבעיה היא : שלפעמים אני לא יודעת איך צריך לדבר למלך מלכי המלכים וכשאני מתפללת נוסח אישי זה מרגיש כאילו אני מדברת עם חבר מאוד מאוד טוב ואני לא יודעת אם זה מכבד .

ודבר שני גם למדתי במסגרת שיעורי מחשבת בבית הספר שלי שאסור לאדם לחפש דרך להתקרב להקב״ה כי גם אם הרצון שלו טוב הוא לא עושה את זה בדרך הנכונה ולכן יגיעה לכפירה.

תשובה

שלום
כל הכבוד שאת לא מתייאשת מהתפילה.
לגבי הנוסח הקבוע, צריך לדעת שגם כאשר הוא נראה לנו קבוע ולא אישי, יש בו כמה מעלות חשובות שלא כדאי לוותר עליהן - הוא נוסח ע"י גדולי עולם, הוא מזכיר לאדם את הגובה שאליו הוא צריך לשאוף ברצונותיו (בקשות כלליות על עם ישראל), והוא מוודא שלא יקרה מצב שהאדם מתפלל רק כשזה "זורם" לו.
אני מציע לך גם להתפלל מתוך סידור, זה מאוד עוזר למניעת בריחת מחשבות, אך בעיקר להשתדל ללמוד על נושא התפילה, מתוך ספרים שסגנונם מדבר אלייך, כמו למשל 'תפילת ישרים' של הרב אלי אדלר או 'תפילת נשים' של הרב מלמד.
כמובן, שמעבר לכך זה דבר נפלא להוסיף (למשל ב'שומע תפילה' או לפני 'יהיו לרצון') את הנוסח האישי שלך. מכיון, שתפילה זו עבודה שבלב, פשוט תדברי אל הקב"ה מקירות ליבך, כמו שמדברים אל אבא טוב שאוהב אותך ורוצה בטובתך. כבן המתרפק על אביו.
לגבי חיפוש דרך להתקרב לד' - אני לא יודע לאיזה מקור בדיוק התכוונת, אך אם הדבר נעשה בתוך מסגרות ההלכה, בהחלט יכול להיות לזה מקום, ואם ישנו ספק לגבי דברים ספציפיים, כדאי להתייעץ על כך עם תלמיד חכם או מישהו מאנשי הצוות בבית הספר.
בהצלחה רבה

כתבות נוספות