שאל את הרב

הנאה מד"ת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 07/04/16 20:03 כח באדר ב'

שאלה

מבוכה הרב!

לאחרונה מופץ באינטרנט סדרה של סרטונים "מלחמת תורה" עם תוכן מדאיג . מה עונים על זה?

https://www.youtube.com/watch?v=jycOasN_vC4

זה הסרטון הראשון- 10דקות. תודה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אמנם האיש מדבר קצת באופן קיצוני אבל יש לכך מקום בנסיבות של היום כששכחנו את דברי המשנה באבות (ד; ה): "רַבִּי צָדוֹק אוֹמֵר, אַל תַּעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדֵּל בָּהֶם, וְלֹא קַרְדֹּם לַחְפּוֹר בָּהֶם." ר' עובדיה מברטנורא מפרש "ולא תלמוד תורה כדי לעשות ממנה מלאכה שתתפרנס בה, כמו קרדום לחפור בה, שהעושה כן מועל בקדושתה של תורה..." (ברטנורא על אבות ד).

כל מי שלומד את הרמב"ם יודע עד כמה הרמב"ם נלחם נגד לימוד תורה תמורת תשלום (הלכות תלמוד תורה פרק ג):

הלכה י
כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה – הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא; לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה.

אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה; וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות.

הלכה יא
מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומידת חסידים הראשונים היא; ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה, ולעולם הבא, שנאמר (תהלים קכח ב): "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך": אשריך – בעולם הזה, וטוב לך – לעולם הבא שכולו טוב.

כתבות נוספות