שאל את הרב

כיסוי ראש ופאה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/03/16 18:09 יח באדר ב'

שאלה

שלום רב,

אני מתנצלת מראש על אורך שאלה-

מתחילת נישואיי אני חובשת כיסוי ראש מלא למרות התלבטויות וקשיים רבים בנושא, מתוך אמונה אמיתית בסגולותיו ורצון לקיום ההלכה בצורה נאמנה.

לאחרונה הנסיון נהיה קשה יותר במיוחד לאחר שאני רואה כמה נשים סביבי מסירות את המטפחת וכמה מראש לא שמות בכלל. (כמובן שאני לא עושה מה שכולן עושות אבל הקושי מתעצם)

לאחרונה גיליתי את האפשרות לשים "קוקוקליפס" שהוא בעצם תוספת שיער מלאכותית אותה מצמידים לראש ושמים את המטפחת מסביב, כך שנראה שיש קוקו או קצת שיער אסוף בחוץ. התוספת נראת טבעית ואמינה מאוד.

חשוב לציין כי הנסיון התגבר לאחר שהתחלתי לעבוד בסביבה חילונית מובהקת ואני מרגישה רתיעה מסוימת מכיסוי הראש שלי.

שאלתי היא כזו:

1. מה דעת ההלכה על אותה תוספת מלאכותית יחד עם מטפחת?

2.האם הדבר עדיין נחשב ככיסוי ראש מלא?

3. האם יש ענין להכשיל בכך שתהיה בעיה של מראית עין? או שיראו דתיה שפתאום עברה לחצי מטפחת? (מי שלא ידע שזו פאה)

3.אחד החששות הגדולים שלי היא שהקול שגורם לי לרצות את אותו דבר הוא יצר הרע ואם באמת אעשה את השינוי נכנעתי לו. מה גם, שאני מאמינה מאוד בסגולות הכיסוי הראש המלא- כמו שמירה על הבית, הילדים, הבעל, פרנסה טובה. האם העובדה שאעשה שינוי כזה ייחשב ככניעה ליצר הרע? האם השינוי יכול לגרום לאיבוד אותן סגולות שציינתי? אם שמא אני עושה מהדבר סיפור גדול יותר ממה שהוא.

שוב סליחה על אורך השאלה ותודה מראש על הטרחה.

תשובה

שלום וברכה


סליחה על העיכוב בתשובה. אני ממש לא מספיק את כל הדברים החשובים.
יישר כוח על העמידה מול השאלה בכנות וביושר.
מטבע הדברים, אין בידי להבין עד תום את כל מה שאת חשה כלפי כיסוי הראש. באתר זה ראיתי הרבה התייחסויות, למן המצוקה שאת מתארת, ועד לשמחה הגדולה ולייחודיות שבנשיאת האלטרנטיבה לדרכים האחרות הקיימות היום ברשות הרבים הציבורית, שחלקן בעייתיות מאוד. לא זו בלבד, אלא שלעתים היחס של הציבור החילוני לכיסוי ראש הוא סיפור שאנחנו מספרים לעצמנו, והוא מערכת שלמה של תחושות פניומות, ולא משהו שבאמת מתרחש במציאות.
על כן, אני יכול לכתוב את העקרונות, ואת תגזרי מהם את היישום המיוחד לך.
אני נוטה להירתע מאוד מניסיונות ל״עקוף״ את ההלכה. איני כופר בקיום דרכים אלה, איני טוען שאסור לחלוטין, ואף אני נזקק לחלק מהדברים (היתר עיסקא, היתר מכירה וכדו׳). ברם, אני חשוב שצריך לצמצמם כמה שיותר את השימוש שבהם.
ועל כן, התוספות המלאכותיות האלה נראות בעיני כדבר שראוי לא ללכת בו. יש עוד שיקולים שאת עצמך הבאת, אולם מלכתחילה (וכתבתי על כך פעמים רבות) יש ללכת עם כיסוי ראש מלא וכראוי.
השיקולים הם בראש ובראשונה מכוחה של ההלכה. אני מעריך שיש בזה גם סגולות רבות, אולם בכך אני לא מומחה.
האם אפשר אפוא לבחור בדרך אחרת, ולהפוך את כיסוי הראש כחלק מהזהות עימה את מופיעה ברשות הרבים ?



כל טוב

כתבות נוספות