שאל את הרב

קשר תלותי? תלוי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/03/16 20:24 טז באדר ב'

שאלה

שלום. יש לי חברה שנפרדה ממני כי היא אמרה לי שאני ממש תלותית אליה. עכשיו אני מרגישה חסך כלשהו בחיים כי היא הייתה חברה טובה שלי, אבל היא אומרת לי שהיא עזבה אותי כדי ש[לי] יהיה טוב וכי [אני] תלויה בה. יש דרך להחזיר את הקשר להיות קשר טוב ולא תלותי? מה זה אומר בכלל חבר תלותי? תודה.

תשובה


שלום יקרה.

אני מצטערת לשמוע שחווית פרידה מחברה, זאת תחושה לא קלה. בעקרון, ההגדרה של חבר תלותי היא כאשר אדם אחד נזקק לאדם אחר. את הקשרים החשובים בחיינו אנחנו רוצות ליצור עם אנשים שיכולים לתת לנו ואנו יכולות לתת להם- קשר שיש בו הדדיות בעצם.


כתבת שהחברה שלך אמרה לך שהיא הרגישה שהקשר ביניכן לא נכון לך ולא לה. יכול להיות שהיא הרגישה שסוג הקשר שכרגע נוצר ביניכן מונע ממך לצמוח ולהתפתח למי שאת צריכה ואמורה להיות. אני חושבת שאת יכולה אולי לשבת ולחשוב, לבד או עם מישהו שאת מרגישה שאת יכולה לסמוך עליו, איך הרגשת בחברות שהייתה לכם. האם הרגשת שאת צומחת, מתפתחת וגדלה? האם הרגשת שיש צורך בך בקשר? בהחלט יכול להיות טוב אם באמת תצליחי להגדיר, את לעצמך, איזה מן סוג קשר היה ביניכן, ואיך את מרגישה שעלייך להתייחס אליו.


ברגע שתדעי מה היה הקשר שלכן, ומה היו נקודות החוזק והחולשה שלו, תוכלי לחשוב איך בעצם אפשר לבנות ולשפר אותו. אולי תרגישי שזה שלב שבו את יכולה לשבת עם אותה חברה ולומר לה מה את מרגישה ולבקש ממנה לומר לך גם מה היא מרגישה, ואולי תרגישי שבעצם את צריכה לחפש קשר אחר. את נשמעת בחורה מקסימה ומיוחדת- אני חושבת שאת בהחלט יכולה להיות בקשר חברי שבו את נותנת באותה מידה שבה את לוקחת, ולא משנה באיזה שלב את נמצאת כרגע, תמיד יהיה בך משהו להעניק.

כמה נקודות למחשבה – וכיוונים שאת יכולה לשקול כצעדים להמשך:

1. כפי שכתבתי כאן: לחשוב עם עצמך וגם לברר עם חברתך: למה היא חושבת בעצם שהקשר תלותי? אולי יש כאן בעצם עוד דברים שהיא לא אמרה? והאם הקשר עד כדי כך תלותי שהיא לוקחת על עצמה "להחליט בשבילך" וכביכול לטובתך שכדאי להיפרד? שיחה רגועה, עם הרבה הקשבה והכלה, יכולה לפחות להבהיר את המצב.


2. בלי קשר לנקודה הראשונה, של השיחה עם החברה: בסופו של דבר, קשרים וחברויות הם דבר שמשתנה עם הזמן. למעטים מאיתנו יש קבוצת חברים שמלווה אותם בעקביות מגיל ביה"ס ועד לגיל מבוגר יותר, ובכל מקרה – כמעט תמיד יש גם חברים אחרים שאנחנו מכירים ממקומות שונים. ולכן שווה לחשוב היכן יש עוד הזדמנויות לחברויות מספקות במחרב שסביבך? אולי עד עכשיו היה לך קשה יותר להבחין בהן? זה יכול להיות בביה"ס, בתנועת הנוער, בשכונה, ובעוד מקומות שאת נמצאת בהם. ככל שכל הביצים שלנו לא נמצאות בסל אחד, מרחק מחברה מסוימת יכול לטלטל אותנו פחות, ולספק לנו חוויה קצת מאוזנת יותר.

3. חברה טובה זה בהחלט דבר כיפי ומספק, וגם חיי חברה בכלל. ובכל זאת, חשוב לא פחות שנבלה גם זמן איכות עם עצמנו. זו הזדמנות בשבילך לחשוב עד כמה את מצליחה ליהנות כשאת לבד: עם ספר טוב, תחביב, או כל דבר אחר.


[לסיכום:] השלב החשוב שעלייך לעבור כרגע הוא הבטה אחורנית על הקשר שהיה לך, יחד עם אדם קרוב או חברה, ואפילו עם עצמך-בכתב. אז, מתוך ההבנה שתצמח בך על מה שהיה, גם להביט קדימה, ולהחליט, מה הן השאיפות שלך מעצמך ואיזה סוג קשר היית רוצה לבנות עם חברות מהיום והלאה.

בהצלחה רבה!

חנה

כתבות נוספות