שאלה
בתורה נאמר ""לא תסיג גבול רעך"". והכוונה לפי מה שלמדתי - איסור עשיית שינוי בסימנים המציינים את גבולות הקרקעות להגדיל את שדהו על חשבון הזולת.
השאלה:
מה קורה שאתה מגדיל לך שטח בגינה עם הגדר אבל זה לא שטח של אדם פרטי, אלא כנראה של העיר או המדינה. בהתנחלויות זה קורה המון למשל שיש שטחים רחבים ואנשים מגדילים את הגינה שלהם אפילו במטר אחד. האם נחשב הדרך כגזל? ואם כן, מה הוא ""רעך"" במקרה הזה. האם המדינה נקראית ""רעך""? ואם לא, איך הסתירה בין הכתובים לדין מתיישרת?
תשובה
בס"ד
שלו וברכת ד'
גם מדינה כלולה ברעך, ואדרבא גזל רבים קשה יותר מכיוון שקשה להשיבו. אמנם אם זה אדמות נפקדים לא מסומנות אולי יש בכך הצלת אדמות, אבל בודאי לא ממועצה או מזכירות שיש להם קו תב"ע אין להעביר שטחים.
שבת שלום וחודש טוב
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ