שאל את הרב

אני רוצה להתקדם בעבודת ה' אבל יש לי הרבה פתויים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/03/16 22:22 כה באדר א'

שאלה

אני מרגישה כל הזמן לא בסדרעם עצמי בזמן האחרון אני עושה כל מיני דברים שאני מתחרטת עליהם רואה כל מיני סרטים וסדרות משקרת הרבה ולא ישרה (אני לא בדיוק מבינה מה אני עושה) אני מאוד רוצה להתקדם בעבודת ה' אבל יש לי הרבה פיתויים מה לעשות?

תשובה

שלום לך יקרה!

מה שלומך?

את כותבת על ההרגשה שלך עם עצמך העולה בעקבות מעשייך.
לפני שאכתוב את דעתי ועצות לצאת מהמצב, אני מבקשת שתשאלי את עצמך ותבררי עם עצמך [למה את עושה את כל מה שאת עושה? מה מניע אותך לעשות את אותם דברים?] אם התשובה שלך "לא יודעת", כדאי שתמחקי את האמירה הזו מכיוון שמאחורי כל מעשה שאנחנו עושים עומד משהו. אנחנו לא עושים פעולות סתם. אולי הגורם מסתתר ואנחנו צריכים לחדור עמוק פנימה לנפש שלנו. אך תמיד יהיו גורמים למעשים שלנו!
למה חשוב לברר את הגורם למעשים הללו? משום שאם תדעי מה הם המניעים לאותם מעשים, תדעי לספק סיפוקים אחרים חיוביים יותר למניעים שמצאת. למשל. אם אני אוכלת יותר ממה שאני צריכה, אחשוב עם עצמי למה אני אוכלת יתר על המידה? על איזה צורך האכילה שלי מכסה? אולי כעס על עצמי? אולי שעמום? אולי חוסר מודעות לעצמי? אולי... אולי.... וכשאדע על מה היא מכסה, אטפל בדבר המכוסה, אם בכעס, אם בשעמום ואם בחוסר המודעות לעצמי. כך הטיפול יהיה נקודתי יותר ושורשי יותר.
אם את מרגישה שהבירור הזה גדול עלייך ואת לא מצליחה לברר את הדברים לבד, כדאי שתפני לאדם המכיר אותך ושיוכל לכוון אותך יותר בבירור העצמי הזה. את יכולה לפנות ליועצת\ למחנכת ואפילו אחד ההורים, אם הם לא יוכלו לעזור בוודאי יוכלו להפנות אותך לאיש מקצוע מוסמך.

מעבר לטיפול עומק הזה, בצד המעשי והמיידי נציע כמה דברים פרקטיים שיסייעו בהתמודדות הזו.
[סדר יום או סדר שבוע]. פשוט לכתוב לעצמך מה את צריכה\רוצה לעשות השבוע וכך תמנעי מישיבה ממושכת מול המחשב והטלוויזיה. הרשימה יכולה להיות מורכבת מדברים שאת חייבת לעשות כמו עזרה בבית ומטלות לימודיות ומדברים כיפיים שאת רוצה לעשות- לתפור, לנגן, לשחק עם האחים, לצאת עם חברות וכו´ וברגע שעשית מטלה את מסמנת וי ונותנת לעצמך הרגשה טובה שעמדת במשימות שהצבת לעצמך. אני יכולה להעיד שהרשימה הזו מאוד מפקסת אֹותי על מה שאני באמת צריכה לעשות.
אפשר לצ´פר את עצמך במשהו שאת אוהבת (שוקולד, לעשות משהו כיף) אחרי שבוע או תקופה אחרת שבה עמדת במשימות שהצבת לעצמך ובכך לעודד את עצמך להמשיך להתמיד במשימות.

השבוע שמעתי עוד פטנט- כשכל פעם שעולה לך רעיון לעשות משהו\ מקום לבקר בו\ או כל משהו אחר, תכתבי אותו ברשימה מיוחדת. ואז כשיהיה לך יום פנוי בחיים או כמה שעות פנויות פשוט תפתחי את הרשימה הזו ותבחרי לך משהו לעשות, במקום להתבטל בדברים מיותרים שאת לא מעוניינת בהם באמת.

[הצבת יעדים] תציבי לעצמך יעדים ומטרות שאת רוצה להגיע אליהם. ולאחר מכן, תחשבי עם עצמך מה את עושה בשביל להגיע אל היעדים הללו. אלו שלבים את מציבה לעצמך כדי להגיע אל היעדים. כדאי לפרק את היעדים לשלבים כדי שלא תתייאשי מהיעדים הגדולים הללו. נחזור לדוגמה הקודמת, אם אני רוצה לאכול פחות אז אם אומר לעצמי ´תאכלי פחות´ זה לא כ"כ יעבוד ואתייאש מיד אך אם אסמן לעצמי שלבים, נגיד להוריד מנה אחת בארוחה או אפילו פחות מזה, להפחית בהתחלה פרוסת עוגה אחת ולאחר מכן, לא לאכול עוגות בערב וכן הלאה, יכול להיות שאתקדם כך יותר מאשר שאקבע לעצמי רק לאכול פחות. כל מטרה שאני רוצה להגיע אליה, כדאי לשאול את עצמי [איך] אגיע למטרה הזו?


מקווה שהדברים יסייעו מעט בהתמודדות ותעלי מעלה מעלה בכל התחומים.

מוזמנת להגיב על הדברים, לסתור ולשאול עוד במייל שלי או באתר.

הרבה שמחה וטוב,
רינת rinathaber@gmail.com .

כתבות נוספות