שאל את הרב

איך יודעים אם אנחנו בדרך הנכונה? שהזמן לא עובר סתם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/02/16 15:25 יז באדר א'

שאלה

אני זוכרת את היום האחרון של שנה שעברה כאילו היה אתמול..

והנה עוד שניה שוב סוף שנה..

אני מנסה לחשוב במה השתנתי איפה התקדמתי ובכלל מה המשמעות של היומים שעוברים..

הרי לא הגיוני שהזמן סתם עובר שאין איזה מטרה שאנחנו סתם חיים כאן. איך אדע אם אני בתור עצמי חייה באמת נכון וכמו שצריך, שאני מתקדמת שאני עושה מה שצריך ושאני מתקדמת ולא סתם מעבירה את הימים

תשובה


שלום לך יקירה!


לפני שנתחיל לצלול לעומק השאלה שלך, אני רוצה לספר לך שכשקראתי את השאלה שלך לראשונה, התלהבתי מאוד. שאלת שאלה שגם אותי מאוד מטרידה ומלווה אותי לאורך השנה. התחברתי מאוד לתחושה שתיארת, כאילו "הזמן טס" בשילוב הרצון להבין איפה אנחנו עומדים, איפה אנחנו נמצאים ובמה התקדמנו. אז תודה לך, יחד נוכל לברר את השאלות והתהיות שהעלית.



השאלה שלך הזכירה לי משפט משיר של אהוד בנאי : ["והזמן נוסע, כי זה מה שזמן אמור לעשות. הזמן נוסע, כי זמן הוא זמן ואין הפסקות"]. אז אמנם הזמן באמת נוסע, וזה אולי תפקידו אך אני לא מסכימה עם המשפט השני בשיר "כי זמן הוא זמן ואין הפסקות". אני חושבת שבמהלך היום יום שלנו, החודש שלנו, השנה שלנו, אנחנו זקוקים להפסקות ועלינו ליזום אותן. מה שאני מבינה מהתיאור שלך הוא שלקראת סוף השנה (שהגיע כה מהר בשבילך), את רוצה לעשות חשבון נפש, ולברר איפה את נמצאת, במה התקדמת ובמה השתפרת ואיפה את עומדת ביחס לאיפה שאת רוצה להיות. אז קודם כל, כל הכבוד לך שמצאת לך את הזמן והרצון לעשות את ההפסקה הזו לבירור החשוב כל כך. .



במהלך השנה יש לנו כל מיני נקודות ציון, בהן אנו רוצים לעצור ולעשות בדיקה או בירור. זה יכול להיות לקראת החגים, בחודש אלול.. זה יכול להיות ביום הולדת שלנו או אפילו בסוף שנת הלימודים. כל פעם החשבון נפש הזה חוזר שוב ואולי מהר מידי. רק החלטנו החלטות מסויימות וכבר הגיע הזמן ל"תת דין וחשבון" לעצמנו. זה באמת יכול להיות מצב מבלבל ולא פשוט.



[איך אנחנו יכולים לדעת האם התקדמנו או השתנינו?] זוהי שאלת השאלות, אשר מלווה אותי גם במהלך השנה. אולי היה לנו קל יותר אם היה מישהו שהיה מעניק לנו תעודה כמו בבית ספר ואומר לנו שבתחום מסויים קיבלנו ציון 100 אבל בתחום אחר שרצינו לעבוד עליו קיבלו 70 ועלינו להשתפר, אבל זה לא כך. עלינו לעבוד ולמצוא את התשובות אצלנו. עלינו להיות מודעים לאיפה אנחנו נמצאים, ממה אנחנו מרוצים וממה פחות, מה אנחנו רוצים לשמור ומה רוצים לשנות.
אבל עוד לפני שאת מבררת את זה על עצמך, את צריכה להבין שאין כזה דבר שלא השתנית או שלא התקדמת. אני מרגישה שזה יצר הרע שמנסה לגרום לנו להרגיש שלא התקדמנו או שאנחנו נמצאים באותו המקום. בגלל שיש תחושה שהזמן טס, אז זה מבלבל ויכול לגרום לנו לחשוב שאנחנו לא מתקדמים אבל זה לא נכון!!



["אין יום דומה לקודמו"] - כל יום שעובר, הוא יום חדש, אחר. יום שאת מתקדמת ומשתנה, גדלה וצומחת. אם היית פותחת את היומן השבועי שלך ונזכרת בכל הדברים שעשית מתחילת שנה היית רואה כמה עברת וכמה דברים עשית ואיך פתאום הזמן הזה לא נראה כאילו טס אלא באמת היה זמן משמעותי.
את עוברת תהליכים ולעיתים אנחנו לא רואים מה אנחנו עוברים, אך אם היינו מסתכלים על החיים שלנו, מלמעלה, היינו רואים את ההתקדמות שלנו בקלות.



[אז מה אפשר לעשות? איך תוכלי לדעת שאת מתקדמת? ]
אחרי שהבנו שאנחנו תמיד בתנועה, מתקדמים, משתנים, גדלים, חשוב להיות מודעים לאיפה אנחנו נמצאים, איפה אנחנו בהתקדמות שלנו. לכן נעזר בחשבון נפש. זה דבר שאנחנו עושים אותו ביחס לעצמנו ולא ביחס לחברה ולכן זה דבר פנימי שצריך להשקיע בו ולהיות הכי אמיתיים שאפשר.

יש כמה אפשרויות איך לבצע את זה.

קודם כל אני ממליצה לכתוב. שאת עושה את הבירור, השתמשי בדף ועט, זה עוזר לסדר את המחשבות, לבחון את הדברים. חוץ מזה, זה משהו שנשאר, לא תמיד אנחנו זוכרים איפה היינו, וככה אפשר אחרי שנה או אחרי חודש לקרוא את הדברים לבחון את מה שכתבת בעבר ומה שקורה בהווה.


את יכולה לבחור לך מספר תחומים שאת מעוניינת לבחון ביחס לאיפה שאת נמצאת. זה יכול להיות מצוות מסוימות כמו גמילות חסדים, כיבוד הורים ויכול להיות תחום לימודי או חברתי לדוגמא. ולכתוב מה השאיפות שלך בהם ולבחור לך פרק זמן שיעבור ואז תבחני שוב את התחומים האלה ותוכלי להשוות לאיפה שהיית. זה יכול להיות כמו שאמרתי בחגים כמו ראש השנה, יום כיפור, חנוכה, פסח או ימי הולדת וכו´...


בנוסף, משהו שאני עשיתי לאחרונה ביום ההולדת שלי, רציתי לעשות איזה חשבון נפש, חשבתי מה יעזור לי להצליח לברר ומצאתי כמה שאלות שחברה שלי פעם שלחה לי. את יכולה לבחור איזה שאת רוצה ופשוט לענות עליהם ושוב, אחרי כמה זמן לבחון את העבר מול הווה והעתיד.
יש פה דוגמאות, את יכולה לשנות את הזמנים לפי רצונך..

• מה הייתי רוצה שיראו בי?
• מה אני רוצה מעצמי מהשנה הזו?
• מה אני רוצה להספיק עד ראש השנה?
• במה אני שונה מגיל ____?
• מקבלת על עצמי להוסיף, להשתנות ולעבוד על?
• איפה היום הולדת הזה תופס אותי?
• דברים שאני אוהבת לעשות?
• דברים שאני אוהבת לתת?
• דברים שאני מצליחה בהם
• דברים שאני מקיימת בשמחה.?
• אילו הייתי יכולה הייתי עושה אחרת....
• דברים שעושים לי טוב.
• דברים שהתקדמתי בהם..
• הרגלים שאני רוצה להמשיך השנה.
• במה אני רוצה להשפר?
• חברות שעושות לי טוב, למה?
• חברות שהייתי רוצה לחזק איתן את הקשר.
• מצוות / מידות שקשות לי?


אז, הזכרנו את עניין הזמן שעובר מהר, דיברנו על ההתקדמות שלנו בחיים, על הימים שחולפים ולא לחינם וכמובן על בירור עצמי.
נראה שאת רוצה ממש להרגיש את ההתקדמות שלך ולהבין איפה את נמצאת! מקווה שהצלחתי ולו במעט לתת כמה כלים איך לבחון את עצמך ואת ההתקדמות שלך. תזכרי, כל התשובות נמצאות בך, חפשי אותן בעצמך!

שיהיה לך המון בהצלחה!


ספיר


כתבות נוספות