שאל את הרב

פסיעות בתפילת 18

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 07/02/16 15:18 כח בשבט התשעו

שאלה

"בספר ההלכות הבית היהודי נאמר כך: ""מי שמסיים תפילתו י""ח, ועומד אחריו אדם בתפילת י""ח ואם יפסע ג' פסיעות לאחוריו יגיע תוך ד' אמות של המתפלל אחוריו, אסור לו לפסוע, אלא ימתין עד שחברו יסיים, ואפילו אם חברו התחיל לתהפלל אחריו. ""

שאלות:

1. אצלנו בבית הכנסת וכנראה בהרבה בתי כנסת אחריו, יש פחות מד' אמות שעושים 3 פסיעות בין המתפלל שמאחורי. האם זה אומר שאני בכל סיום תפילת 18 צריך להביט אחורה לפני הג' פסיעות לוודא שהוא סיים ואם כן רק אז לפסוע?

2. במידה והתשובה חיובית, מה קורה במקרה שהש""ץ מתחיל את החזרה, וזה שמאחורי טרם סיים את תפילתו, זה בעצם תוקע אותי בלי ג' פסיעות וסיום התפילה ""עושה שלום במרומיו..."".

א. האם במקרה שכזה מותר לפסוע ג' פסיעות?

ב. או לפחות להגיד ""עושה שלום במרומיו..."" כדי לסיים את תפילתי (ואז האם אני נדרש להשלים מתישהוא את הג' פסיעות?)?

ג. אם התשובה לא' היא לא, האם אני מתמקד בחזרת הש""ץ כאילו עשיתי ג' פסיעות, וגם משתתף בקדושה? (למרות שטרם אמרתי ""עושה שלום במרומיו..."")

ד. אם החבר שמאחורי סיים תפילתו אחרי קדושה של הש""ץ, האם אני צריך לפסוע ג' צעדים ומייד לחזור קדישה (שהרי החל במקדושה צריך לחזור למקום), או שפשוט אני לא פוסע יותר אחרי קדושה של הש""ץ?

(הערה: ראיתי הלכה נוספת בלי קשר למי שמאחורי, שאם סיימתי את תפילתי אחרי שהש""ץ הגיע לקדושה עלי בכל זאת לפסוע ג צעדים, להמתין שיעור הילוך 4 אמות, ואז לחזור למקום, אבל השאלה ששאלתי היא שאני סיימתי בזמן את התפילה [למעט ""עושה שלום במרומיו..."", כלומר לפני חזרת הש""ץ, ואיני יכול לפסוע ג צעדים כדי לסיים את תפילתי עם ""עושה שלום במרומיו..."")"

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

א. התשובה כן. יש שהקלו בתנאים מסוימים, כגון אם יש מחיצה של 10 טפחים בין המתפלל מאחוריך. אבל באופן כללי יש להקפיד.
ב. יאמר עושה שלום, וכן יכול להגיד אמן ובודאי שיאמר קדיש למרות שעדיין לא פסע ג' פסיעות.

שבוע טוב
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ

כתבות נוספות