שאל את הרב

חיזוק באמונה!!! איך אפשר לסמוך על מישהו שעד עכשיו רק עשה לי רע???

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/01/16 15:08 כא בשבט התשעו

שאלה

יש לי חיים קשים. הקב"ה נתן לי הרבה ניסיונות. צריכה חיזוק באמונה!! איך אני יכולה לסמוך ולבטוח במישהו שעד עכשיו רק עשה לי רע??? כן, אני יודעת שבסופו של דבר זה יהיה לטובה כי בסופו של דבר העמידה בניסיונות תקרב את הנשמה שלי אליו.. אבל , כרגע אני גם ככה רק נופלת ומתרסקת וממש לא עומדת בניסיונות, כך שיוצא שאני רק מתרחקת ממנו... ועדיין, גם אם אני כןמתקרבת אליו, זה לא עוזר.. אני בכל זאת לא מצליחה לבטוח בו!!!

איך אני יכולה לדעת שהוא באמת אוהב אותי?? אני יודעת שהרבה יותר קל יהיה לי לסמוך עליו אם אני ידע שהוא אוהב אותי, כי ברור שמי שאוהב אותי אני יכולה לסמוך עליו שהוא יעשה את הכי טוב בשבילי. אבל אני פשוט לא מרגישה שהוא אוהב אותי!

דבר שני, גם אם אני יודעת שכל הניסיונות מאתו וש"מאחורי כל הדברים הקשים הוא עומד"... אז איך זה עוזר? בסופו של דבר הקושי נשאר אותו קושי. האמונה הזאת לא גורמת לקושי להעלם או להיות קל יותר...

תשובה

שלום יקרה,

נשמע ממך שאת נסערת מאוד. נשמע שאף על פי שקשה לך בתחומים שונים, את רוצה להתקרב לה´ אך קשה לך להתקרב. הרבה פעמים כשקשה לנו, אנחנו לא מצליחים להתקרב ולראות את נוכחות ה´ אצלנו באותם רגעים.
בשורות הבאות אנסה להסביר לך כיצד בכל זאת אפשר להתקרב לה´ ברגעי קושי. אך התשובה המלאה לשאלות שלך לא נמצאות בשורות הבאות אלא אצלך, בלב ובראש. לאחר קריאת התשובה אני מבקשת שתחשבי על הדברים, תעבדי אותם עם עצמך ואולי גם תמשיכי ללמוד אותם לבד (למשל בספר "מצווה ולב" של הרב אלימלך בר שאול או בספר "ויהי ידיו אמונה" של הרב אלי סדן.) וכמובן שאת מוזמנת לכתוב לי שוב אם הדברים לא מתיישבים, אך חשוב מאוד שתחשבי עם עצמך מה את לוקחת מה הדברים, כדי שהם לא יעברו מעלייך אלא ייכנסו וישפיעו עלייך.


אני רוצה לשאול אותך שאלה, מי אמר שה´ עושה לך רק רע? כדאי שתחשבי עם עצמך: האם ה´ עושה לי רק רע בחיים? האם אני לא יכולה לחשוב על נקודות אור בחיים שלי? אולי המשפחה שנולדתי אליה? אולי החברות שזכיתי בהן? אולי התכונות הטובות שבי? אולי... ואולי...? זהו כלל חשוב בחיים שלמדתי שכדאי לאמץ אותו והחיים ישתנו לגמרי: להתמקד בטוב בחיים שלנו, להודות על הטוב שיש לנו ולחשוב בעיקר על מה שיש לנו ולא על מה שאין לנו. מה יעזור לנו לחשוב על הרע בחיים שלנו? רק ידכא אותנו ויעשה אותנו אנשים חלשים שמרחמים על עצמם! חברה שלי פעם סיפרה לי שהיא לפני השינה, בדקות האחרונות של היום, היא מודה לה´ על דברים שהיו לה היום עד שהיא נרדמת. אני חושבת שתרגיל כזה או דומה לו יעזור לך לשנות את המחשבה על הרע ולהתמקד בטוב. את לא תאמיני לגלות כמה טוב יש בך ויש לך.

לצד הדברים האלה, את צודקת שיש לנו דברים פחות נעימים בחיים המקשים עלינו להתקדם ולעשות טוב בעולם. כתבת יפה שהדברים הקשים באים לקרב אותנו לקב"ה. אני רוצה להתקדם עוד צעד מעבר ל"לקרב אותנו לה´”. לעניות דעתי, [אם לא היו לנו קשיים בעולם לא היינו מצליחים להתקדם בחיים ולהמשיך קדימה במעלה אישיותנו.] תחשבי רגע, מתי אנחנו מתעוררים להתפלל בכוונה יותר או ללמוד יותר או סתם לעשות משהו טוב יותר? כשיש משהו שנפגע, שהפריע לנו למרוצת החיים. אפילו אם נלך לתחום הלימודי, מתי תלמדי טוב יותר למבחן? אחרי שהצלחת במבחן הקודם או אחרי שנכשלת בו? ברור שאחרי שנכשלת בו. זהו טבע החיים בעולם, אדם זקוק להתעוררות ולכך באים הקשיים המעוררים אותנו. אפילו אם ניקח את הדוגמה הספציפית של המציאות הנוכחית, אם לא היה לך קשה כרגע בחיים, לא היית מתעוררת לחשוב על יחסייך עם ה´ ועם העולם, נכון?

אך יש צעד נוסף שעלינו לעשות כדי שהקושי ירומם אותנו ולא כמו שאת מעידה על עצמך רק מחליש אותנו. [ללמוד ממנו]. ללמוד מהניסיון\מהקושי הזה הלאה זאת אומרת לאחר שהקושי בשיאו, לחשוב עם עצמי איך התנהגתי בסיטואציה הזו\בניסיון הזה? האם התנהגתי בצורה נכונה והצלחתי לעמוד באותו קושי? אם לא, איך היה אפשר להתנהג אחרת באותה סיטואציה? לעבד בעצמך את הסיטואציה וללמוד ממנה למקרה הבא כך שבמקרה הבא תהיי מוכנה טוב יותר ואולי תנהגי בצורה טובה יותר.
זו עבודה פנימית לא קלה אך היא משתלמת אם מתמידים בה. את תראי שאת מסיקה מסקנות וכשתבוא סיטואציה דומה לזו שהייתה, תעלה לך המסקנה מהסיטואציה הקודמת ותנהגי על פי המסקנה וכך תתקדמי מעלה מעלה.

אני חושבת ששינוי המבט הזה על המציאות, והראייה על כל קושי כבא להעיף אותנו קדימה, יכול לחולל פלאים בחיים שלנו. הראייה הזו יכולה להביא אותנו למבט חיובי על המציאות ולהתמקדות בטוב כמו שכתבנו בתחילת התשובה. ואם תשאלי אם זה יהפוך את הקושי לקל יותר? אם נבין ונפנים בכל לבנו את הידיעה שהקושי בא לרומם אותנו לא נחפש את ה"קל יותר" אלא נחפש איך לגדול מהקושי הזה.

נדמה לי שלאור הדברים הללו, ברור שה´ אוהב אותנו, הרי כל קושי בא לגדל ולחזק אותנו וחלילה לא להפך. אם את זקוקה להוכחות מעבר לכך לא חסר פסוקים בתנ"ך המביעים את אהבת ה´ אלינו, אחד שעולה לי כרגע- דברים ז´, י"ג: "וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ".


מקווה שהדברים יעזרו במעט בהתמודדות. את מוזמנת ללמוד בעצמך את הנושא לעומק כמו שכתבתי בהתחלה וכן לשאול או סתם להגיב במייל שלי.

בהצלחה רבה, ושכל קושי ואתגר יעיף אותך למעלה ותעלי מעלה מעלה.

הרבה שמחה וטוב,
רינת rinathaber@gmail.com .

כתבות נוספות