שאל את הרב

מרגישה ריחוק מה'- מה אפשר לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/01/16 23:59 טו בשבט התשעו

שאלה

לאחרונה אני מרגישה ממש ריחוק מהקב"ה. פעם 2 תפילות ביום היה בשבילי קצת. אני תמיד אוהבת את ההרגשה שאחרי התפילה. אבל משום מה בזמן האחרון בתוך הלחץ של הבגרויות אני ממש מרגישה שאני שוכחת אותו פשוט שוכחת אם זה לברך לפני שמכניסים משהו לפה, אם זה לפספס תפילה כי איחרתי לכיתה ולא להשלים שבדיעבד פעם לא היה דבר כזה. והדבר שהכי נורא זה שאני מרגישה צבועה להתפלל אחרי שמלא זמן לא עשיתי את זה ואני מרגישה ממש בושה להגיד את זה- כי אני מרגישה שזאת לא אני שלא ככה האישיות שלי ושמה שאני מצפה מעצמי אני ככ רוצה להרגיש קרובה שוב להתפלל בלי רגשות אשם, וממש קשה לי. כבר קיבלתי את כל התשובות האפשריות שיש ונמאס לי לשמוע אותם שוב ושוב. אני מיואשת.

תודה על ההקשבה.

תשובה

[שלום לך יקרה!]

קודם כל, אני רוצה לחזק את ידייך שאת משתפת, שואלת ומחפשת דרך להרגיש את ה´ קרוב. זו עצמה גדולה. דעי לך שהנכונות להיעזר היא כבר חצי מהדרך אל השינוי. קרבת ה´ זו באמת תחושה שהיא עבודה. זה לא תמיד בא בקלות. וזו עבודה מלאה בתנודות ושינויים. כלומר, ה´ קרוב תמיד. אבל התחושה שהוא קרוב תלויה בנו ולכן לפעמים תחושות משתנות. ומכאן שזו מציאות טבעית להרגיש ריחוק מה´. התחושות הללו סובבות את כולם וזה חלק בלתי נפרד מעבודת ה´. ריחוק וקרבה זו התמודדות שמעסיקה רבים. כדי להתמודד עם הצומת שאת נמצאת בה כעת, כדאי שתזכרי שזה טבעי ונורמלי להרגיש לפעמים קרוב. וצומת הזו היא פשוט הזדמנות להתקרב עוד יותר.

[רחוק בשביל קרוב]

לפני שאנסה להציע איך לחזק את תחושת הקרבה לה´, כדאי להבין שהריחוק שאת מתארת הוא הזדמנות. הוא הזדמנות שגם אותה זימן לך ה´. דווקא הבירור שלך עכשיו הוא יאפשר לרכוש תחושת קרבה יציבה יותר. מבט כזה על המצב שלך עכשיו יאיר את הסיטואציה באור חיובי יותר וזה יקל עליך בהתמודדות. מבט כזה יסב את תשומת ליבך לטוב שטמון גם בתחושת הריחוק וכך תוכלי לגדול עוד יותר.

[להיות פשוט]

ובכל זאת איך מתקרבים? מזיזים הצידה את השיפוטיות, ופשוט עובדים את ה´ מהנקודה שבה את נמצאת.
אמנם קשה להכיל את התפילות חסרות הכוונה, או את הברכה שפיספסתי. אבל הצעתי אליך - לא להילחם. ה´ רוצה שתהיי את. אם עכשיו קשה לכוון, אז אל תכעסי אם לא התכוונת. תסכימי לקבל את רגעים שבהם את קצת פחות מתנהגת כמו שהיית רגילה. כדאי להיות את בעבודת ה´. כלומר, לבוא לה´ גם ברגעי הבושה ולומר את כל שעל ליבך, לומר: "ה´ אני רוצה להיות קרובה". אמנם נדמה לנו שעבודת ה´ היא תמיד בחוזקה, אך הגדולה של הקשר עם הבורא היא שאנחנו תמיד מוזמנים לשפוך את שעל ליבנו, גם כאשר מה שנמצא בלב הם תחושות קשות של ריחוק. ממליצה לך להיות כנה מול ה´, ולהביע את תחושות הריחוק הללו באופן הכי גלוי גם אם זה יהיה קצת בוטה, וכך תגלי מקום להשתחרר, ואולי גם תזכי לחוש קרבה ולהרגיש ושה´ מקשיב גם כשרחוקים.

[להיות בתנועה..]

ביהדות יש את המושג "רצוא ושוב" שמשמעותו שהקשר עם ה´ בנוי בתנועה של ריחוק וקרבה. "רצוא" זהו העת של הריחוק "ושוב" זהו הרגע של הקרבה. שני הרגעים נכונים שיהיו, ואנחנו נעים ביניהם כל הזמן. העיקר שניהיה בתנועה. ברגע שאדם חש שהוא כל הזמן בקירבה לה´ כנראה הוא תקוע וכנראה שהוא לא לגמרי קרוב. מציאות בריאה היא תנועה של ריחוק וקירבה כל הזמן תוך כדי צמיחה. כל עוד את בתנועה, כל עוד יש בתוכך גם רגעי ריחוק אז את בדרך הנכונה לקשר נכון ובריא עם ריבונו של עולם. לא לעמוד במקום. להתקדם ולברר, לשאול ולגדול. לעיתים כשגדלים חשים נסיגה אבל לאמיתו של דבר הנסיגה היא חלק מהתנועה והיא מעידה על צמיחה.

[להדגיש את הטוב]

לפעמים תחושת ריחוק נובעת מחוויות לא נעימות או מעומס או מאתגרים שוטפים. אמנם ה´ קרוב בכל המצבים אך מטבענו, קל יותר לחוש את הקרבה כשטוב לנו. אז עצתי אליך היא להנכיח יותר את הרגעים הטובים. כלומר באופן מודע לשים לב לחוויות טובות שעוטפות. לכתוב דברים טובים שיש לך ולדבר עם אנשים על דברים משמחים וטובים. שיח חיובי ותודעה חיובית מצמיחים חיבור. נסי לכתוב במחברת כל יום מה היה לך טוב וכך תרגילי את עצמך להביט חיובי, וכך בחוויית חיים חיובית תצליחי להתקרב לה´ עוד יותר.

זהו, בגדול ראי את הצומת שלך כהזמנות לגלות קרבה יותר עמוקה. אמנם זה קשה אך חבויה פה הפתעה בשבילך.. מאחלת שתצליחי לגלות מהי ההפתעה. סומכת עליך.

בהצלחה!
כאן לעוד שאלות,
שיר.
shirtehori@gmail.com

כתבות נוספות