שאלה
לכבוד הרב
הרבה זמן אני מחפש תשובה איך יכול להיות שיש חושך בעולם, אבל לא כתוב שה' ברא אותו.
שמעתי תשובה מרב בישיבה שהחושך באמת לא קיים אלא רק האור.
מה התשובה? החושך לא קיים וה' לא ברא אותו?
ואם כן, מה זה אומר על החושך, הוא מקום שאין בו אלוקים או השגחת אלוקים?
תודה רבה
יעקב
תשובה
שלום
בגר"א מובא להיפך, שהחושך הוא עליון מן האור.
האור הוא במדריגת עולם היצירה, יוצר אור. החושך הוא מעלה מכך, בעולם הבריאה, בורא חושך.
האור מוגבל ולכן הוא מופיע בעולם. אך החושך אין בו הגבלה, הוא אינו נתון תחת יצירה אלא רק קיים. ולכן כל אימת שאין אור יש חושך, לא מפני שהחושך הוא העדר אור אלא מפני שהוא קיים יותר מן האור ואינו זקוק לכלי להופיע על ידו.
כפי שאויר קיים בעולם יותר מן האבנים, והם נראים וגם דוחקים אותו, אך הוא עדין מהם.
הנמשל בכך הוא שההיעדר הקודם להויה יש בו את התנוצצות הרצון האלוקי בעצם הבריאה עוד לפני הופעתה בפועל ביצירה, ויש בזה מעלה גדולה שהרי בהתנוצצות זו כבר מקופל כל היש במחשבה.
מה שלא כתוב שד' ברא חושך הוא משום שהחושך לא נברא כהופעה מוגבלת אלא כמציאות, ורק הופעות מוגבלות כתבה תורה בריאתם.
אך הכל נברא, מאת ד'- "ועתה לא ראו אור בהיר הוא בשחקים ורוח עברה ותטהרם"
כל טוב