שאלה
מדוע כאשר אנו רוצים לבדוק כשרות ארבעת המינים, שחרות תפילין , ריבוע תפילין וכד' אנו דורשים עין רגילה (ולא כמו שעושים מהלולב כידון ובודקים עם עין אחת). ואילו בתולעים אנו אומרים שאפילו אם עין מיומנת במציאת אותו סוג חרק , בעלת ראיה טובה במיוחד רואה אזי זה אסור?
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
אין מי שאומר כן, צריך רק לדעת בכל תחום, דהיינו גם בתולעים רק עין רגילה שיודעת איך נראים חרקים והיכן הם מתחבאים, היא הבודקת, אבל אם יקחו עוור או קשה ראיה או להבדיל טיפש שלא יודעים בחרקים הם לא יכולים לבדוק, ועל כן הראיה היא רק של עיין רגילה אבל צריך שידע היכן הם חרקים. גם לעניין ריאות הבדיקה היא באופן עקרוני בעין רגילה, אבל מי שלא יודע כיצד נראים סרכות מה יעזור שיבדוק אפילו לא יראה ולא ירגיש אותם.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ