שאל את הרב

תשובה על חטאי ילדות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/12/15 14:50 א בטבת התשעו

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום וברכה!

אדם שעשה בגיל צעיר מעשה מתועב פגיעה מינית באחר וזה התרחש בכיתה ו מה עליו לעשות? בשלב שבו אין תודעה מספקת בשביל להביל בצורה בהירה וחדה בין טוב לרע האין זה בעייתי הליך תשובתו משום שהוא עשה זאת לפני היכולת עצמה להבדיל בצורה בהירה בין טוב לרע? והשאלה שנייה היא האם דברים כאלה הם יד ה? הווי אומר המעשים הרעים שאני עושה בסופו של דבר משתלבים עם מסלול הוויה (מציאות טבעית רוחנית ההליכה לעבר האידאל הסופי רעיון ההתפתחות מדע ומוסר)אך אם הם נובעים מהבחירה החופשית שלי איך זה בדיוק משתלב עם הרעיון האלוקי כי אם זה כן מכוון ממננו זה אומר שגם האקראיות היא עצמה מכוונת ומכאן הבחירה חופשית בעמה נובעת מהניווט האלוקי הדרטמינסטי של המציאות עצמה כי אקראיות לא בהכרח מנווטת לסדר אלא לדיסהרמוניה ומזה איך אפשר ליצור סדר? ואיך אפשר לכפר על מעשה שהוא פגיעה באחר בצורה טראומתית כי זה אומר משהו בעייתי ההשתלמות שלי בהנחה שזה מה שאני צריך לעבור בחיים כדי להיות אני (ואולי זה קשור לכל מה שעושה ה לטובה? או למהלך התשובה של זדונות מתהפכות לזכויות?) עוברת בהריסת האחר או שגם מעשים שלי עוברים על אחר בצורת מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב? אשמח לתיקון והארה תודה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

לעניין האחריות של קטין על מעשיו, הוא לא אחראי למעשיו לפני גיל 13 ועל כך אומר אביו בבר המצווה: ´ברוך שפטרני מעונשו של זה´.
יש דעה שבדין של מעלה לא נענשים* עד גיל 20.
הקב"ה מביא בחשבון את הגיל הצעיר והקושי להטיל אחריות מלאה על מעשים של צעירים.

עם זאת במידה והדברים מעיקים על מצפונך כדאי לך למצוא דרך לתקן את זיכרון המעשים הללו כדי לנקות את מצפונך.

באשר לשאלת הבחירה החופשית והדטרמיניזם - נכתבו על כך תשובות רבות ובכולן מסקנה אחת, שאותה מנסחת המשנה באבות: "הכל צפוי והרשות נתונה". לא משנה כיצד נסביר זאת - יש לאדם אחריות מלאה על מעשים שעשה ואיננו יכול לחמוק מהאחריות בכך שיטען טענות אודות הגורל בעולם ודרכה של ההשגחה.
לסיכום:
מצד ההשגחה (כאן נכנס גם המושג דטרמיניזם) הקב"ה מנהל את העולם רק ברצונו המלא.
מצד האחריות - יש לאדם אחריות מלאה על מעשיו והוא נותן עליהם את הדין ללא התחמקות.
במקרה שהדברים נעשו לפני גיל 13 (ובחלקם לפני גיל 20) האדם לא נידון עליהם.

*עיין קישור
https://www.kipa.co.il/ask/show/150593-עד-גיל-20

כתבות נוספות