שאל את הרב

עילוי נשמה והתחזקות רוחנית אחרי מיתת הגרוש

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 18/11/15 11:02 ו בכסלו התשעו

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה!

א. לצערי הגרוש אבי בני נהרג בתאונה לפני כחודש. הגרוש לצערי חזר בשאלה לאחר הגירושין. אומרים עליו קדיש ב"ה בקביעות ומקדישים מפעם לפעם פרקי תהילים מפי ילדים לעילוי נשמתו. אף לקחתי על עצמי לעילוי נשמתו ובלי נדר ברמה יומיומית לימוד 5 הלכות בספר הלכות לנשים של הרב עובדיה יוסף זצ"ל וכן 5 פרקי תהילים וקריאת שמע בנוסח המלא .

האם זה מספיק? ומה אם אין לו די הצורך צידה רוחנית? האם העובדה שחילל שבת נכרתה נפשו חלילה או שמא יש אפשרות לתקן?

ב. לקחתי על עצמי לא מזמן התחזקות רוחנית ורבה וארוכה הדרך והזמן קצר!! ולצערי מרגישה שיש הרבה מה לעשות ולשפר והזמן מאוד קצר אך כאם חד הורית אין לי פנאי כל הזמן ללמוד ומתפנה לכך כשהילד הקטן בן ה-3 נרדם (בשעה מאוחרת יחסית תשע לערך) כשאני כבר עייפה מטורח העבודה והיום. אך לשם ההתחזקות רכשתי אורחות חיים ספר תשובה פרקי אבות הלכות לשון הרע וספר של הרב שלום הרוש ומשתדלת לקרוא קצת בכל פעם שמתאפשר.

מה משך הלימוד היומי שנראה לך כבוד הרב סביר לצורך התחזקות בסיטואציה זו ? (אציין שאני שומרת שבת משתדלת ביום יום על אורח דתי ברכות השחר נטילה בכ"מז אך רחוקה מקיום אדוק – הדרך ארוכה לצערי) ובמה לדעתך כדאי להתמקד- הלכות? ספר אורחות חיים?

ג. לאור העובדה שלא צברתי כמעט בכלל חסדים מצוות ומעש"ט (אמנם מנהלת אורח חיים דתי) אך מרגישה שאני עוד רחוקה מלעשות הכי טוב שאני מסוגלת וצריכה – אז האם כשעושה מצוות לשם עילוי הנפטר זה "גורע" ממני או שזה מהווה חסד עם נפטר ושנינו זוכים כפי שאני מאמינה ?

ד. מה אוכל לעשות כדי ליצוק תוכן רוחני יותר בשבת (לקחתי על עצמי ללכת לביה"כ בערב שבת אך מרגישה גם פה שהשבת מסתכמת בקידוש סעודה ושינה (עייפות מכריעה לצערי מעומס השבוע) אשמח לעצות מעשיות ופרקטיות איך ליצוק תוכן משמעותי יותר בשבת (בהתחשב גם בילד קטן שזקוק לתשומת לב..) ולרבות כמה זמן זה סביר בהקשר זה (לימוד וכו).

תודה,

תשובה

שלום

א. תמיד טוב להוסיף קדושה ולימוד, והכל באופן שאת מסוגלת. אך לא להרבות יתר על המידה כך שתיפגע ההורות שלך חלילה.
חילול שבת הוא עוון חמור ביותר, ויש להקפיד באמירת הקדיש עליו ולחנך בנו ליראת שמים, שבזה עיקר עילוי בגן עדן.

ב. כאמור לעיל, עיקר עבודת השם שלך היא להיות אמא טובה. לגדל בנך למידות טובות וליראת שמים, לגוף בריא ושמחת חיים. וזה דוחה כל לימוד תורה שלך וכל תפילה שלך. אולם אם יחד עם זה את יכולה גם להתגדל במוסר ותורה, מה טוב. הכל כפי יכולתך, ולא לחרוג מהאיזון שנצרך עבורך. סדר החשיבות בלימוד עבורך הוא הלכה, מוסר, לשון הרע, ספרים אחרים.

ג. זה אינו גורע, כל עוד את מתכוונת בעיקר לעבודת ד' לשמה.

ד. לחשוב היטב האם הגיע הזמן לצאת עם אדם חדש, שיהיה טוב עבורך ולילדך, ויוסיף יציבות של הנפש ושל יראת השם בבית.
בשבת אפשר לשיר, לארח חברות דתיות, ולקרוא ספורי צדיקים או ספרים מעניינים אחרים עם כיוון חיובי.

חיזקי ואימצי

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368