שאל את הרב

אם תהיה צמחונות בעתיד איך נניח תפילין?

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/10/15 22:36 יג בחשון התשעו

שאלה

למדנו שיבוא היום ותגיע הצמחונות וגם הטיבעונות..ואני שואל ביום שתגיע הטיבעונות שבו לא נהיה אכזריים כלפי בעלי חיים. מה יהא על מצות התפילין? שהרי עשויה מבהמה היא , ולא נניח תפילין? ולא נכתוב ספרי תורה ומזוזות?!

תשובה

שלום

בעולם הזה לא יהיה זמן של טבעונות שכזו, שהרי קרבנות קרבין בימות המשיח, והתורה נצחית על מצוותיה כולל תפילין ועוד.

אלא שכתב הרב זצ"ל על פי הסוד (וכן משמע בכתבי הרמב"ן) שלאחר תיקון העולם הזה בשנים רבות של מקדש ונבואה, לאחר מאות שנים אלו תגיע עת שהעולם ישתנה במהותו ובגשמיותו, בעלי החיים לא יהיו כאלה שאנו מכירים כיום, ואנו לא נהיה כפי מה שגופנו כיום, ולכן חלק מהמצוות לא נוכל לקיים משום שלא יהיה יותר היכי תימצי. לא שיבטלו או שישתנה רצון השם חלילה, אלא שהמציאות לא תאפשר זאת שכן לא ברור איזה גוף יהיה לנו אם בכלל (וכדברי רמב"ן ´גופים דקים´), ואם יהיו כלל בהמות, ואם תהיינה בגדר כשרות.
לכן יתכן שחלק מהמצוות לא נוכל לקיים בשל ביטול חלק מהמציאות ומניעת הדבר מצידה. הרי ללא זרוע אין אפשרות להניח תפילין, וללא בהמה טהורה אין אפשרות לכתוב ספר תורה. לא מצד רחמנות על בע"ח שכן לכך נועדו, אלא מצד שגדרם ישתנה שלא יחשבו לבהמות וגופם ישתנה.

אין קשר מוכרח בסוגיה זו לדברי חז"ל מצוות בטילות לעתד"ל, שמימרא זו באר הרשב"א שהכוונה בעיתות פורענות יבטלו לפעמים, והרב באר ע"פ מהר"ל שלא תהיינה בגדר ציווי ניכר משום שהאדם יחפוץ בעשייתם מצידו.

כל טוב

כתבות נוספות