שאלה
שלום . כמישהו נפטר, הרבה אנשים נוהגים לומר שהקדוש ברוך הוא רוצה אצלו את הטובים ביותר, ושכנראה הם סיימו את השליחות שלהם בעולם הזה . אבל בראש השנה חשבתי לעצמי , שאנחנו נחתמים לחיים וחלילה למוות על פי מעשים רעים וטובים, אנשים שהיו טובים והרבו במצוות והשתפרו נחתמים לחיים וכך ההפך . אז איך זה יתכן שהקבה לוקח את ההכי טובים ואלו שסיימו את שליחותם, אם הם מתו בדיוק בגלל הסיבה ההפוכה ? תודה רבה .
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
הקב"ה עושה דין וחשבון, דין - עצם התמודדות עם מעשה האדם. חשבון - חשבונות נוספים שאינם קשורים תמיד למעשה האדם, אלא הסתכלות כללית ומקיפה. ועל כן בראש השנה אמנם עושים דין על מעשה האדם, אבל יש חשבונות נוספים ככפרה על הדור וכו', ועל כן אין לעשות רק את החישוב של העוונות אלא הסתכלות כללית.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ