שאל את הרב

חומסיה של ערבי בלי הכשר

חדשות כיפה רבני כושרות 07/10/15 15:36 כד בתשרי התשעו

שאלה

שלום רב יש לי דודה שראיתי אותה מספר פעמים 1.באירועים משפחתיים ובחופשות שמה בצלחת האוכל שלה גם דג וגם עוךף כשאמרתי לה שזה אסור היא אמרה שהיא נזהרת ומפרידה האם זה פוסל את הכשרות של המאכלים ?

יש לציין שבעלה אף אמר שהוא אוכל עם אותם הכלים ואין שום בעיה

2.והשאלה השנייה למה אסור לאכול חומוס אצל ערבים אנשים אומרים לי שזהכוהל חומסו והם לא מבינים מה הבעיה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

1. ההלכה הזאת מופיעה בשני מקומות בשו"ע:

באו"ח
סימן קעג: דין מים אמצעיים

סעיף ב. בין בשר לדגים, חובה ליטול משום דקשה לדבר אחר, וחמירא סכנתא מאיסורא (ועיין י"ד סי' קט"ז).

יור"ד
סימן קטז: דברים האסורים משום גלוי
סעיף ב
צריך ליזהר שלא לאכול בשר ודג ביחד, מפני שקשה לצרעת. הגה: וכן אין לצלות בשר עם דג, משום ריחא. מיהו בדיעבד אינו אוסר (ארוך כלל ל"ט דין כ"ה).
סעיף ג
ירחוץ ידיו בין בשר לדג ויאכל פת שרוי בינתים, כדי לרחוץ פיו. הגה: ויש אומרים דאין לחוש לזה רק כשמבשלם יחד ואוכלן, אבל לאכלן זה אחר זה אין לחוש (הגהות מרדכי). וכן נוהגין שלא לרחוץ הפה ולא הידים ביניהם, ומ"מ יש לאכול דבר ביניהם ולשתות, דהוי קנוח והדחה (הגהות ש"ד סי' ע"ה ומביאו בגליון או"ה שם).

ולכן ראינו שכתוב מפורש כפי שאתה סברת שאסור לאכול יחד ןכו'.

אולם המגן אברהם כותב שם באו"ח בס"ק א' "אפשר שבזמן הזה אין סכנה כ"כ ... דנשתנו הטבעיות". וגם ומשנה ברורה מביא את דעתו שם בס"ק ב'. ועם כל זה לא ראיתי דתיים שנוהגים לא להקפיד בזה, אלא להפך הוא, אנשים מאד מאד מקפידים על זה. ובכל אופן מכיוון שיש דעה מקילה אין צורך להעיר להם על כך.

2. השאלה כתובה באופן לא ברור ובכל אופן אשתדל לענות ע"פ הבנתי בשאלה.
יש כאן שתי בעיות הלכתיות. א. בישולי עכו"ם כפי שכתוב בשו"ע יור"ד
סימן קיג: דיני בשולי עובדי כוכבים
סעיף א
דבר שאינו נאכל כמו שהוא חי, וגם עולה על שלחן מלכים ללפת בו את הפת או לפרפרת, שבישלו עו"ג, אפילו בכלי ישראל ובבית ישראל, אסור משום בישולי עובדי כוכבים.
סעיף ב
עירב דבר הנאכל כמו שהוא חי עם דבר שאינו נאכל כמו שהוא חי בשלם העובד כוכבים, אם העיקר מדבר שיש בו משום בישולי עובד כוכבים, אסור. ואם לאו, מותר. הגה: ומותר לאכול אפונים קלויים של עובדי כוכבים, וכן הקטניות שקורין ערבשי"ן, קלויים, דאינן עולים על שלחן של מלכים וכן נהגו בהם התר אם לא במקום שנהגו למשוח המחבת בחלב, שאז נוהגים בהם איסור. רמב"ם פי"ז דמ"א ומהר"א מפראג והגהות בארוך. אבל בלאו הכי, שרי ואין לחוש לכלים של עובדי כוכבים, דסתמן אינן בני יומן. וכל פרי שנאכל כמו שהוא חי, אע"פ שבשלו אותו עובדי כוכבים ונמחה ונעשה תבשיל בידיהם, שרי. ועל כן אוכלין הפובידל"א שעושין העובדי כוכבים (ד"ע ממשמעות הרמב"ם ור"ן ותוס' והוא פשוט).
וכאן צריך לדייק שדווקא קלוי מותר. אבל מבושל אסור.
ב. ממרח חומוס מכיל לא רק חומוס אלא הוא מכיל עוד כמה חומרי גלם. העתקתי כאן סתם מתכון לחומוס מהאינטרנט:

המצרכים

כמויות ל-4 מנות נאות
שני ספלי גרגרי חומוס קטנים (רצוי מהזן הבולגרי)
2/3-1 כוס טחינה גולמית מאיכות טובה
מיץ סחוט מ-2 לימונים קטנים – או –
מיץ מלימון אחד כפית מחוקה מלח לימון (או קצת פחות)
1 בצל קטן-בינוני (אופציונלי)
3-5 שיני שום
1/3-1/4 כפית כמון
כפית סודה לשתיה
מלח
להגשה:
שמן זית, פטרוזיליה, קצת פפריקה בשביל הצבע


הבעיות האפשריות:
טחינה- יש "טחינה לבנה" שמשתמשים בו דווקא אצל הערבים המכיל חומר לא כשר.
בצל, שום- א. אם גודלו על יד יהודי אז צריך להפריש מהם תרומות ומעשרות. ב. וגם אם הם נחתכו עם סכין לא כשרה אז לפי כמעט כל השיטות הם בולעים בגלל חריפותם את הטעם של הטרף שיש בסכין וגם הם נטרפים.
ולא הזכרנו כלל את כשרותם של הלחם\פיתות.
ולכן נראה פשוט וברור שאסור לאכול שם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות