שאל את הרב

תורה מול מדע

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 05/10/15 14:26 כב בתשרי התשעו

שאלה

היה לי ויכוח עם חילונית שטענה שחוקי הדת קורסים במקומות בהם חוקי הפיזיקה והמתמטיקה עומדים על תילם. היא נתנה לי דוגמא - לפי התורה מתחלף יום כאשר מופיעים שלושה כוכבים בשמיים, ז"א לאחר שהשמש שקעה. באותו אופן כך נכנסת ויוצאת שבת. לו אסא לגרינלנד, היא אומרת, שם חוקי הפיזיקה ממשיכים להתקיים ממש כמו בארץ, אבל השמש נשארת בשמיים חודשים ספורים, ולאחר מכן שוקעת לודשים ספורים, זאת כי כדו הארץ נוטה על צירו מול השמש, וכך יוצא שתקופה שלמה - בקיץ - גרינלנד מופנית לכיוון השמש, ובחורף לכיוון השני. לפי כך - השמש לא שוקעת, ויום אינו מתחלף, ולכן חוקי התורה קורסים.

לא ידעתי מה לחשוב, עזרו לי, מה לחשוב??? יכול להיות שהתורה לא מתאימה לכל מקום בעולם?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

כוחה של התושב"ע בהתאמת עקרונות התורה לכל המצבים המשתנים. גם אסטרונאוט שמקיף את כדור הארץ בחללית ידע מתי להתפלל שחרית ומנחה וערבית ומתי נכנסת השבת שלו.
על כך עמלים פוסקי ההלכה בכל דור - זהו אחד התפקידים הנצחיים של התורה שבעל פה.
לעניינך הבאתי שתי תשובות בציטוט מתוך ויקיפדיה:

"באשר למקום שבו השמש כלל אינה זורחת (או אינה שוקעת) בשיא החורף (או הקיץ), ישנן שתי שיטות עיקריות בהלכה. יש הסוברים שיממה נקבעת על-פי המהלך האסטרונומי, כלומר השלמת הקפה אחת של כדור הארץ סביב עצמו תוגדר כיממה ללא תלות בזריחה ושקיעה (ראה רמב"ם, "מורה נבוכים", ח"ב פרק ל, ואבן-עזרא בראשית א, ה "וטעם יום אחד הוא תנועת הגלגל").
הרב שלמה גורן היה סבור אחרת. הוא טען שבקיץ הצפוני חצות הלילה (היינו שעה 24:00 בקירוב) היא זמן השקיעה, ומיד לאחר מכן מגיע זמן עלות השחר.
העיקרון המנחה הוא שכאשר ישנו לילה קצר, ואפילו של כמה דקות בלבד, ודאי שתחילת הלילה היא השקיעה וסופו - עלות השחר; על בסיס זה, גם כאשר כבר לא יהיה עוד לילה כלל, נקודת חצות נשארת שלב המעבר מן היום שעבר ליום הבא. והוא הדין לגבי החורף הצפוני, שבו השמש כלל לא זורחת. חצות היום (שעה 12:00 בקירוב) היא שלב המעבר מיממה ליממה (ראה תורת השבת והמועד: השבת בארצות הצפוניות ובמזרח הרחוק).
על פי דבריו, בקיץ השבת תיכנס בחצות הלילה של יום שישי ותצא בחצות הלילה של שבת, ובחורף תיכנס בחצות היום של יום שישי ותצא בחצות יום השבת".

עיין
https://he.wikipedia.org/wiki/יהדות_נורבגיה

כתבות נוספות