שאלה
שלוב כבוד הרב,
מה הטעם שבציבור האשכנזי השליח ציבור עומד לפני העמוד ובציבור הספרדי השליח ציבור עומד בבימה באמצע בית הכנסת?
תשובה
בס"ד
שלום רב,
לפי בירור קצר שערכתי מתברר שיש כאן ערכים סותרים:
מצד אחד חשוב שכל הקהל ישמע את שליח הציבור - לשם כך עדיף שיתפלל על הבמה - כך נהגו הספרדים.
מצד שני יש עקרון של 'ממעמקים קראתיך' - מקומו של שליח הציבור יהיה נמוך לפני ד' - זה מקום התיבה שלפני ארון הקודש וכך נהגו האשכנזים.
עיין דיון בנושא
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_50926_431.pdf