שאל את הרב

שנאה כלפי חברי החילוני?

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 29/08/15 23:56 יד באלול התשעה

שאלה

ערב טוב,

יש לי דילמה מוסרית, ורציתי לראות מה דעתך בעניין כבוד הרב. נתקלתי בהלכה הבאה :"אבל מי שהוא רשע, אמרו חכמים (פסחים קיג, ב) שמצווה לשונאו, שכן האיסור לשנוא הוא כלפי אחיך, היינו מי שאתך במצוות, שנאמר (ויקרא יט, יז): "לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ", אבל מי שאינו אתך במצוות, אין כלפיו איסור שנאה. ומניין למדנו שמצווה לשנוא רשע, שנאמר (משלי ח, יג): "יִרְאַת ה' שְׂנֹאת רָע גֵּאָה וְגָאוֹן וְדֶרֶךְ רָע וּפִי תַהְפֻּכוֹת שָׂנֵאתִי". וכן נאמר (תהלים קלט, כא-כב): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט. תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי"."

יש לי חבר שהוא חילוני, והוא לא מאמין בה'. הוא מחלל שבת במוצהר והוא לא חושב שיש בעייה עם זה, אבל הוא בן אדם טוב סך הכל. דיברתי איתו וניסיתי לשכנע אותו שזה לא בסדר, אבל לא הצלחתי. האם מצווה עליי לשנוא אותו ? בכל זאת הוא חבר טוב שלי וחוץ מחילול הקודש הוא אדם טוב...

תודה, מיכאל

תשובה

שלום

כיוון שאינו מבין את ערכה של שבת המלכה, ולא זכה להכיר אורה של תורה, וגדל אצל התרבות החילונית המסתירה את רכושנו הרוחני ומגדלת עמי ארצות שוגגים, אין לו דין של רשע לשונאו, אלא יש לשנוא את עמדותיו ומעשיו בנושאים בהם הוא חולק על התוה"ק. ואותו גופא לאהוב אהבת נפש, להאמין בנשמתו שעוד תזרח והוא ישוב אל ד' ואל טובו.

מה שאנו שונאים רשעים ולא רק רשעותם, הוא בדמויות שהכירו בוראם ומרדו בו, והיינו שהרשעות חדרה לעומקי אישיותם ואינה רק עמדה חיצונית מחוסר הכירות.

יחד עם זאת-
הנטיה הראשונית להתקרב אליו ולהעלים עין מכפירתו ועמדותיו הרעות בענייני התורה, היא נטיה שיש למשול בה ולהזהר ממנה. אסור להעלים עין מעבירותיו.
עליך לפתח ולעודד את הביקורת החריפה על עמדות אלו, ולעמוד עימו בבירור אמיתי ובהצהרת חוסר הסכמתך לדברים יחד עם האהבה כלפיו.

כל טוב

כתבות נוספות