שאל את הרב

בחירה ויד ה'

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/08/15 12:07 ט באלול התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב.

שאלה שמציקה לי הרבה זמן.

אומרים שהכל מלמעלה. הכל בהשגחת ה'. הכל לטובה.

לגבי דברים שבטבע אני מבינה. אם קיבלתי וירוס כך ה' רצה. אבל אם אדם עם בחירה חופשית מלאה הזיק לי או הושיע אותי איך זה מה'? וקראתי בספר אחד ( של הרב שלום ארוש) שאדם שמזיק לי הוא כמו מקל בידי ה' ולכן אם לדוגמא שוטר נותן לי קנס שלא מגיע לי אין לי מה להתחנן אליו אני צריכה להתפלל לה'. מה, לשוטר אין אחריות על מעשיו? מאמינים חזקים בודאי יגידו עלהקנס שזה לטובה וכך ה' רצה. אני יכולה גם להשליך את זה על עצמי שאם הזקתי למעשהו אני לא אשמה זה הכל מה' (וסליחה על הבוטות). האם ההסתכלות הזו נכונה? ואני לא רואה פה מקום לחצי חצי. או שה' הביא את זה עלי. או שהשוטר בחר ברע ואני ניזוקתי מכך.

אם ההסתכלות הזו שגויה אז בעצם אני נתונה תמיד להינזק מאנשים שלא באשמתי וללא רצון ה' אלא בבחירתם הבלעדית. כשם שאני יכולה לפי בחירתי רצוני ושיקול דעתי לפגוע באנשים.

בבקשה ממך תעשה לי סדר בדברים.

תודה רבה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אצל המאמין, העולם החשוב באמת הוא העולם הפנימי. ההצלחה או הכישלון אינם בעולם המעשה אלא בעולם הרוח, במה שקורה לנשמה שלנו.
זה לא אומר שלא נלחם נגד עוול ורשע. זה אומר שההצלחה איננה במה שקורה במציאות אלא במה שקורה בפנימיות - כיצד הדברים משפיעים על הנשמה.

אם שוטר נותן לך קנס שלא מגיע לך, את צריכה לראות בו שליח אלוקי שמאתגר אותך. את לא אמורה לשתף פעולה עם השקר שנעשה ולשלם את הקנס אבל את גם לא אמורה לשקר בחזרה כדי להגן על כספך. את אמורה לפעול ביושר ובאמת, לשאול את עצמך כיצד הקב"ה מצפה ממך להגיב.

אם את הזקת למישהו. זה לא משנה אם הוא יודע או לא יודע. זה האתגר שלך לפעול באמת וביושר על פי הדין: לפייס אותו ולפצות אותו בלי להערים עליו קשיים ובלי לנסות להתחמק.

לדוגמה - כשיש אפשרות להיכנס להופעה בלי לשלם או כאשר מישהו טועה בעודף לטובתך. כל מה שקורה לך, בין אם זה נעים לך או קשה לך - מבחינתך אלו אתגרים שהקב"ה מביא לך כדי לעורר את כוחות הטוב שבך, כדי לעמוד בניסיונות ולפעול נכון.

את צריכה להיות מגויסת תמיד לטובת האמת והצדק, בעד הטוב והחסד, גם כשצריך להתאמץ מאוד לשם כך, גם אם באופן חומרי זה יסב לך הפסד.

כשאת הולכת בדרכי ישרים לפני ד', את עושה את התפקיד האמתי שלך - את מרוממת את נשמתך ובכך זוכה לטובה הגדולה ביותר - להיות בקרבת ד'.
בהצלחה!

כתבות נוספות