שאלה
שלום כבוד הרב,
אני ילד בן 15 שומר תורה ומצוות שלומד בתיכון דתי בירושלים, אני גר בישוב מעורב עם רוב חילוני. יש לי אח ואחות קטנים.
אני לא נולדתי דתי, למדתי בבית ספר חילוני. בכיתה ב נסענו לשליחות בארה"ב, ושם אני אבי ואחי התחלנו להתחזק.
אחותי הקטנה לא מתלבשת צנוע כלל ואמא שלי לא שומרת שבת וגם לא מתלבשת צנוע, אבל היא מכבדת אותי אח ואת אבא שלי כמובן. אני מרגיש שהרמה הדתית בבית הספר לא גבוהה מספיק בשבילי והייתי רוצה לעבור לישיבה, יש הרבה דיבורים בתפילות, פחות מדי שיעורי קודש, ואני מרגיש שמחפפים.. אני לא בטוח שיקבלו אותי בגלל אמא שלי, וגם יש קצת בעיה להצטרף אחרי כיתה ט׳, ולמרות זאת ממש הייתי רוצה לעבור.
אני ממש מרגיש שאני מתבייש להסתובב עם אמא שלי... וגם לא נעים לי להזמין חברים הביתה כדי שלא יראו אותה בלבוש לא צנוע... עוד בעיה היא שהמשפחה המורחבת שלי לא שומרת תורה ומצוות, וכשאני רואה למשל את בת דודה שלי אז היא מייד באה לתת לי חיבוק, מצד אחד אני לא רוצה להעליב אותה אבל מצד שני צריך לשמור נגיעה... יש לי רגשות אשמה כאילו שאני לא עושה מספיק וממש הייתי רוצה להמשיך ולהתחזק אבל קשה לי...
מה אני יכול לעשות?
שבוע טוב ותודה רבה!
תשובה
בס"ד
שלום רב,
אתה לא יחיד במצב הזה. יש היום בעם ישראל הרבה משפחות מתחזקות. יש גם משפחות דתיות שהאמא הוא האבא פחות מקפידים...
לכן בישיבות מכירים מצבים כאלה ולא נמנעים לקבל תלמידים בגלל משהו שקשור להורים שלהם.
בהרבה ישיבות לומדים ילדים שאחד ההורים שלהם לא דתי - זה לא מפריע.
כך גם החברים שלך לא יבהלו ולא יתרגשו אם תאמר להם מראש בלי פחד ודאגה שזה הבית שלך: אבא דתי ואמא חילונית.
לסיכום: אתה לא צריך להרגיש אשם ולא להרגיש מוזר. בבית שלך יש אבא דתי ואמא חילונית וזה בסדר גמור. מלבד העניין הזה יש לך אמא שאוהבת אותך. אבא ואמא שאוהבים ומכבדים אחד את השני, זה נפלא וטוב.
גם עם הבת דודה אל תיבהל. תנסה להסביר לה (לא כשאי מתלהבת לחבק אותך, אלא בפעם אחרת) שאתה מעדיף בלי חיבוקים. אם היא תתעקש אל תריב אתה. בסוף היא תבין.
תירשם לישיבה שאתה רוצה ללמוד בה, אם תתקשה להתקבל בגלל סיבות מסוימות, תנסה ישיבה אחדת.
לחברים שלך תספר מראש שאמא שלך חילונית, כך לא תהיה לך בעיה להזמין אותם.
ואתה תתקדם מחיל לחיל בעזרת ד'