שאלה
שלום הרב,
לפני כמה שבועות מצאתי קן של יונה על אדן החלון שלי.
זה עורר בי כמה שאלות בנוגע למצוות שילוח הקן. קריאה על המצווה במקורות שונים השאיר אותי קצת מבולבלת.
בעיקרון אין לי צורך בביצים ולא בגוזלים, יותר מזה- אפילו קצת מגעיל אותי לגעת בהם.
הבנתי שכדי לקיים את המצווה צריך שהביצים לא יהיו בני כמה ימים ומכיון שלקח זמן עד שהבחנתי בקן חיכיתי שיבקעו הביצים ויהיו גוזלים.
אז עכשיו יש לי בחלון שני גוזלים ואני לא יודעת מה לעשות בהם.
במידה ואני רוצה לקיים את המצווה האם עליי לשלח את האם ולזרוק את הגוזלים? זה נשמע לי מנוגד לערך "צער בעלי חיים" כי בלי האמא שלהם הם בטוח ימותו. ונשמע לי קצת אנוכי לצער בעל חיים ללא סיבה רק כדי שאקיים מצווה.
אשמח אם תוכל לעזור לי להבין יותר את העניין כדי שאדע יותר טוב מה עליי לעשות.
תודה מראש
תשובה
שלום
מכיוון שהאם היתה בחלון והטילה את הביצים שם, אזי זה אינו בגדר 'כי יקרא', משום שהחלון שלך. ולכן אין חובת שילוח הקן (אלא אם כן הפקרת את החלון לפני כן).
בנוסף, ישנה מחלוקת אחרונים האם שילוח הקן הוא מצווה אקטיבית גם ללא צורך ורצון בגוזלים, או מצווה התלויה ברצון האדם את הגוזלים.
כל טוב