שאלה
בס"ד
שלום הרב,
חשוב לי לומר שאבא שלי בן אדם מיוחד מאוד, בעל אישיות מרשימה, איש שיחה, אנשים רבים מתייעצים איתו...
כבר הרבה שנים שאני שמה לב שאבא שלי מתנהג אחרת. נלחץ שלוקחים לו את הפלאפון כדי שלא נראה שיחות וואטסאפ עם אישה שמתכתב, צמוד למחשב נייד שלו בלילה, כשהולכים לישון ומוקדם מאוד בבוקר...
מסתכל באתרים שונים ומזעזעים...
לפני הרבה שנים, אזרתי אומץ ושלחתי לאבא שלי הודעה ארוכה שאני יודעת על כל מה שהוא עושה וכו'
אבא שלי ענה לי בחזרה שהוא מתבייש ורוצה להתחיל חיים חדשים, טהורים ונקיים.
אבא שלי לא רוצה ולא מעיז לדעתי לדבר על זה. הוא עמוק כ"כ בתוך הבור השחור הזה ולא מצליח לצאת לדעתי. זה ממשיך עד היום...
לפני שנה בערך גיליתי שגם אח שלי ששנה מתחתיי שם לב לזה, הוא לא דיבר על זה עם אף אחד כל חייו.
שנינו קצת דיברנו על זה. ונשארנו מתוסכלים וחסרי אונים. אני מרגישה שאני חייבת עזרה בזה, קודם כל מה נכון הלכתית או לא הלכתית, לעשות במצב הזה.
אני מרגישה שזה דופק את כל האחדות המשפחתית בבית. את כל הפתיחות והחום שיש באמא שלי. אני לא מצליחה לאהוב את אבא שלי באמת עד הסוף בלי להרגיש כעס איום עליו. בלי להיגעל ממה שעושה. ומעבר לזה, מרגישה שאני צריכה מרפא לעצמי.
מרגיש לי שכל טיפול שאעשה כדי לטפל בעצמי, כל עוד המצב בבית נשאר אותו דבר ולא אגיד ואוציא את כל הכעס שיש על אבא שלי זה פשוט לא יעבור לי.
ועם כל זה אני יודעת שההורים שלי הם האנשים שהכי משפיעים עלי בחיים. חשוב לי תמיד לשמוע את הדעה של אבא שלי. ויש לי ולאבא שלי תכונות אופי דומות מאוד שזה דבר מקשה ומלחיץ לפעמים.
אם זה היה רק נפילות באתרים היה לי גם קשה אבל הייתי אומרת מילא. זה קורה להרבה מאוד אנשים וזו התמודדות יומיומית של בנים שאני לא תמיד מבינה וזה העניין של אבא שלי. אבל ברגע שנכנסות אישה או נשים לתמונה זה כבר סיפור אחר שאני לא מוכנה לספוג את זה. זה ככ מזעזע בעייני.
לא רוצה שאחים שלי חס וחלילה ילמדו מזה ויחשבו שככה זוגיות ניראת.
כל הסיפור יוצר מתח גדול ביני ובין אחי לאבא שלי.
אשמח לעזרה. עזרה כפשוטו. פשוט זקוקה להכוונה. מרגישה שחייבת כבר להשתחרר מהסיפור הזה בחיים שלי.
תודה רבה רבה, יישר כח על עבודתכם.
תשובה
בס"ד
שלום רב,
השארתי רק חלק קטן מתאור הדברים שלך, כדי לשמור על צנעת הפרט. עם זאת חשוב לי לפרסם את התשובה כדי שגם אחרים שנמצאים במצבים דומים ידעו מה לעשות.
את צודקת לגמרי בעמדה שלך שאסור לתת לדברים להמשך.
הדבר פוגע כרגע לפחות בשני ילדים והוא עלול לעורר פגיעות חמורות רבות בנפש של בני משפחה נוספים.
יש לבעיות כאלה פתרון. אפשר ללכת לטיפול נפשי שיסייע לאדם לעמוד על שורשי ההתנהגות הקלוקלת שלו ויתמוך בתהליך של שינוי וריפוי.
את מספרת שהוא בעצמו אמר שהוא מתבייש ורוצה להתחיל חיים חדשים, טהורים ונקיים.
את צריכה לגשת אליו (אולי יחד עם האח הנוסף שיודע על כך).
תכינו אותו לפני הפגישה שאתם רוצים לדבר אתו על משהו קשה שמאוד מטריד אתכם.
תמצאו מקום נוח לשיחה - שאף אחד מבני המשפחה לא יופיע פתאום.
תסבירו לאבא באריכות כמה שהוא הורס וכמה שהמעשים שלו בסופו של דבר פוגעים בכולם, גם בו.
תתארי לו כמה קשה לך להעריך אותו ולקבל ממנו את כל הטוב שיש בו.
תסבירי לו שיום אחד הדבר יודע לאשתו (לאמא) וזה יהרוס אותה.
תדרשו ממנו להתחיל טיפול שיביא אותו לחיים חדשים, טהורים ונקיים.
אתם צריכים להיות תקיפים ולומר לו שאם הוא לא יפעל אתם תפנו אל רב כדי שיאלץ אותו לפעול (תחשבו על שם של רב הגון שתהיה לו השפעה על אבא שלכם - תציינו את שמו).
תסבירו לו שלטובתו ולטובת כולם אסור להמשיך כך.
אני בטוח שאבא שלכם רוצה וצריך שמישהו יכריח אותו להשתנות.
את כותבת:
שאלתי את הקב"ה למה. באמת בשביל מה עשית שאני אגלה את כל זה?
התשובה היא - כנראה שאת זו שיכולה לסייע לשיפור המצב. תמצאי את הכוח ותפעלי, בהרבה כבוד ואהבה לאבא שלך - בידיעה שאת באמת מסייעת לו לתקן משהו שהוא חייב לתקן.
בהצלחה!