שאל את הרב

הרב מהצפון

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/07/15 12:03 כב בתמוז התשעה

שאלה

שלום הרב.

בעקבות פרשת 'הרב מהצפוו' רציתי לשאול שאלה. בד"כ ההתייחסות כלפי הפרשה גם מצד הרבנים היא שהרב מהצפון הוא 'מושחת' 'מנוול' וכו', ושהעיסוק שלו בקבלה גרם לו. האם זו הדרך היחידה והנכונה, האם לא נכון להתייחס אליו כאל רב שנופל, שחי חיים אמביוולנטיים אבל לא מתוך רשעות ושחיתות אלא מחוסר הצלחה בהתמודדות, אך רצונו טוב, שהרי מסתבר שאת המצוות שעושה ותורה שלומד לא עושה כדי להתיר לו עריות בצנעא, אלא לומד כי מאמין ורוצה לעשות טוב אלא שנכשל. גם לענין לימודי הקבלה, נכון שהעיסוק בזה יותר מסוכן, אבל נפילות כאלה יכולות לקרות גם לחכמי ההלכה, ואל תאמין בעצמך עד יום מותך? אשמח לשמוע דעת הרב בנושא.

תשובה

שלום וברכה

אין בידי לבחון באופן מדוקדק את הסיבות הגורמות לאיש מסוים ליפול. אני חושב שהטיעון שכתבת בשאלה - "האם זו הדרך היחידה והנכונה" - הוא טיעון נכון מאוד, לאמור: יש כל כך הרבה אפשרויות לבחון למה אנחנו נופלים ומדוע אורבת לנו הסכנה, והניסיון לטעון כאילו הקבלה היא המפילה, כמו גם סיבות אחרות שנאמרו בניסיון לניתוח, יכולות להיות נכונות, כשם שהן יכולות להיות לא נכונות. כשלעצמי, אני אפוא לא עוסק בניסיון לתאר מפני מה הייתה הנפילה של אדם זה או אחר, ולעתים איני יודע אפילו לאבחן את הנפילות של עצמי ושל סיבותיהן.
ברם, מה שאנחנו כן יכולים לעסוק בו הוא ביצירת מסגרות שהופכות את הנפילות לקשות הרבה יותר. בישיבה בה אני שותף מקובל הכלל של "מסגרת לא מבטיחה - היא מאפשרת", ובהקשר הזה - גם אם ניצור מסגרות מדהימות וטובות, הן לא מבטיחות שלא תהיה נפילה, אולן הן מאפשרות התמודדות ביתר עוצמה עם הנפילות האפשריות האלה. אני חושב שהמסקנה שלנו צריכה להיות שעלינו לדון בשאלת המסגרות שיש בהן כדי לשמור עלינו יותר. מסגרת כזו היא כמובן הקפדה יתרה על הלכות ייחוד, בין במישור הפיזי ההלכתי המובהק ובין ב"ייחוד אינטרנטי" עליו כתבתי לפני שנים רבות רבות,
http://www.moreshet.co.il/web/shut/print.asp?id=560

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368