שאל את הרב

הלשנה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/07/15 08:27 יט בתמוז התשעה

שאלה

שלום רב

אני עובד במוסד ציבורי גדול,ואני יודע בוודאות שהממונים עליי

מועלים בכספי המוסד ולוקחים כסף לכיסם.

האם מותר לי לדווח עליהם ?

האם זה לא לעבור על " למינים ולמלשינים לא תהי תקווה"

תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הלשנה זו פעולה שבאה להועיל למלשין על ידי כך שיגרום באמצעות ההלשנה, נזק ליריב שלו.
אבל אם מדובר בפעולה שבאה למנוע נזקים, יש חובה לדווח.

עיין בקטע הבא מתוך מאמר של הרב עזריאל אריאל:

על מקור הדין של "לשון הרע לתועלת" עמד רבנו יונה (שערי תשובה מאמר רכא), שלמד אותו ממצוות הגדת עדות בבית דין : שני עדים הרואים גניבה, למשל - חייבים ללכת ולהעיד עליה בבית הדין כדי שהגנב יבוא על עונשו ויפצה את הניזק . והוא הדין לעד אחד, שחייב לבוא ולהעיד כדי לחייב את הנתבע לכל הפחות בשבועה . אסור להם להסתתר מאחרי איסורי לשון הרע ורכילות. עדות זו לא באה להשמיץ ולהכפיש, אלא לתקן ולהשיב את הצדק על כנו. לכן, לא עבירה יש בה כי אם מצוה. גם בתנאים שבהם לא נאמרה מצוות הגדת עדות, יש מצוה להציל את הזולת ממי שמזיק לו, והדבר כלול במצוות "לא תעמוד על דם רעך" (ויקרא יט טז) .

עיין במאמר כולו

http://www.yeshiva.org.il/midrash/1200

כתבות נוספות