שאל את הרב

ביטול ה'תמיד',אהבה וירושלים- דבר תורה לי''ז בתמוז

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/07/15 21:43 יז בתמוז התשעה

שאלה

במהלך ההיסטוריה, חמישה דברים התרחשו בי"ז בתמוז:

1. משה רבנו שובר את הלוחות בחטא העגל.

2. נבקעה חומת ירושלים בחורבן הבית הראשון והשני.

3. אפוסטמוס (שר יווני בימי הבית השני) שרף ספר תורה.

4. אנחנו יודעים שהאויבים מציבים צלם בהיכל, ולפי אחת הדעות, טיטוס נכנס לבית קודשי הקודשים ועושה שם את המעשה הכי לא צנוע שאפשר.

5. בטל התמיד. קורבן התמיד הוקרב בבית המקדש בבוקר ובערב. "מעולם לא לן אדם בירושלים ועבירה בידו" מפני שתמיד של בוקר כיפר על כל העוונות של הלילה ותמיד של בין השמשות כיפר על כל העוונות של היום. במצור על ירושלים, פתאום נגמרו הכבשים והקורבן הזה נפסק.

כל חמשת האירועים היו מטלטלים ומזוויעים אך מה הנורא ביותר מביניהם? העובדה ש[בטל התמיד] הגאון מווילנה אומר שהכוונה מאחורי ביטול התמיד הוא שיש משהו שאנחנו רגילים אליו תמיד, תמיד, פתאום אנחנו מתערערים: 'מה, זה לא יישאר לי לת*מיד?'

ה' ירחם, פתאום בשורה לא טובה בבריאות. הרי בריאות זה "ת*מיד", או חלילה, פתאום אמא ואבא לא מרגישים טוב; מה זאת אומרת – הרי אבא-אמא זה מוסד של "תמיד". יכול להיות שיתבטל ה"תמיד" הזה? אנחנו רגילים ללמוד טוב למבחן ולקבל ציון טוב, פתאום בא גל של ציונים לא טובים, מה לא "תמיד" אני מצליחה? הפעולות בסניף "תמיד" הולכות מעולה והמסר מועבר טוב, ופתאום הולך פחות טוב, איך החניכים מעיזים לא להיות כמו "תמיד" בשקט ולשתף פעולה?

אין ערעור ופחד גדול מזה. [משהו שסמכנו עליו ושהיה לנו תמיד מתערער ומסתבר שהוודאות הזו כבר לא רלוונטית.] כך היה בירושלים עד לי"ז בתמוז: לֹא הֶאֱמִינוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וכל כֹּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל כִּי יָבֹא צַר וְאוֹיֵב בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִָם (איכה ד, יב).

לכן, במידה רבה, י"ז בתמוז גרוע בהרבה מתשעה באב, בתשעה באב היה חורבן סופי והיה סוג וודאות. ואילו ערעור הוודאות של שבעה עשר בתמוז מפחיד פי כמה וכמה.

*

מהם שיעורי הבית עכשיו, כשבטל התמיד? כשהחומה נבקעת, כשהאויב כבר מסתובב בתוכנו?

שיעורי הבית וצו השעה הם [אהבה].

הגאון מוילנה מצביע על כך, שהמשותף לכל חמשת האירועים של י"ז בתמוז, הוא הפירוק של היחד של עם ישראל.

משה רבנו שובר את הלוחות – מדוע? מפני שהוא יורד מהר סיני ורואה אנשים שחוטאים בחטא העגל המטופש ואחרים עומדים לידם ואומרים "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל" אני מקבל את זה. זו דע

תשובה

כתבות נוספות