שאלה
בע"ה
האם מותר להגיד על רבלין שהוא "שמאלן"?
ומילים יותר חריפות "טיפש שהוא בעד הפלסטינים" או לזלזל בו שהוא מגנה רק פגיעה בכנסיות "נוצרי"?
שאלתי מגיעה לקראת מפגש עם קבוצת משפיעים בתחום דיפלומטי ופוליטי.
תודה!
*
תשובה
שלום
לנשיא ישראל לא קוראים בשמו, אלא בכינוי רוממות- כבוד הנשיא.
לשאלתך-
יש להזהר מאד בכבוד נשיא ישראל, שנאמר 'ונשיא בעמך לא תאור', ולשיטת הרמב"ם בשופטים והרמב"ן בשמות הוא כולל גם מי שאינו מלך אלא כל בעל שררה ממלכתית.
לנשיא יש שררה מסויימת בתחומים חשובים, אמנם חלקה הגדול ייצוגי אך עדיין זה בגדר שררה ממלכתית.
ואמנם המזלזל בו אינו לוקה עד שינקוב בשם השם בקללתו, אך גם ללא מלקות יש איסור כמבואר ברמב"ם.
אמנם, תוכל לומר שכבוד הנשיא במעשיו האחרונים לא ייצג את ערכי תורת ישראל, ובמובן זה יש היבט של חילול השם שנשיא ישראל אינו כפוף לתוה"ק על כל היקפה, בעוד שרק היא עושה אותנו לגוי אחד בארץ. תוכלו לקרוא לו להיות דבק יותר בתורה ובערכיה, ובכבודה של האומה האלוקית אותה הוא מייצג.
תוכל להיות גם יותר ספציפי על סוגיות בעייתיות שהיו, וטוב שתעשה כך, אך עליך להזהר בכבודו מאד הן בסגנון הן בתוכן.
כל טוב