שאלה
שלום לכב' הרב,
1. מהי עמדתו של כב' הרב לגבי מקלחת בתשעת הימים, האם ניתן ואם כן כיצד?
2. אם אני עובד במרבית הזמן בעבודה משרדית בה איני מזיע כל כך ברם כאדם שרגיל להתקלח אני מרגיש תחושה לא נוחה מהעדר מקלחת האם ניתן להתקלח או שעדיף להמנע
3. האם התשובה משתנה לגבי מקלחת לפני שבת?
4. האם התשובה משתנה אם לפני שבת אני מציע יותר בעבודות ניקיון הבית? או שנוכח אירוע כלשהוא אני מזיע יותר מהרגיל
5. האם התשובה משתנה אם אני זוכה להערות בדבר ריח לא נעים מבני ביתי ו/או עמיתים לעבודה?
רוב תודות
תשובה
שלום וברכה
א. בזמן הזה, מקלחת אינה תענוג אלא חלק בלתי נפרד מאורח החיים היום יומי, ואי התקלחות היא גם ייסורים וגם פגיעה באחרים (סירחון), ועל כן איני חושב שיש להימנע ממקלחת פושרת.
ב. התחושה הלא-נוחה די לה כדי להתיר מקלחת פושרת.
ג. בוודאי שלפני שבת הדבר מותר, ולדעתי חובה.
כל טוב