שאלה
בס"ד
שלום כבוד הרב
רציתי לשאול את הרב אם הרב יוכל לתת לי מענה\סיכום הלכות בנושא נדרים. דברים שקשים לי בחיי היום יום.
למשל מה התוקף של קבלה בלב?
מה התוקף של עשיית דבר שלושה פעמים אפילו בלי להתכוון לזה בתור נדר?
האם בכל מצב אפשר לבטל את ה"נדר"?
ומה קורה במצב שאמרתי את המודעה שאומרים בימים הנוראים-האם כל הפעם זה מתבטל גם כשלא חשבתי על המודעה בשעת משעה?
מצטער על האורך וכמות השאלות אך נושא זה קשה לי ואני נלחץ ממנו.
תודה רבה
תשובה
שלום וברכה
לצערי, אני מונע את עצמי מלעשות כן, כי זו אחריות גדולה – לנסות ולהקיף את כל דיני נדרים בתשובה קצרה באתר אינטרנט. זה יהיה לא רציני ובוודאי גם לא נכון לעשות כך.
אני יכול לענות לשאלות ספציפיות:
א. אין קבלה בלב שהיא נדר. נדר צריך להיות באמירה בלבד (למעט צדקה).
ב. עשייה של שלוש פעמים הופכת לנדר רק אם הייתה כוונה להפוך אותה לחובה, ומה שחסר הוא האמירה בלבד. אולם מי שעושה דברים כמה פעמים בלי לרצות אפילו שזה יהיה משהו קבוע – אין זה נדר.
ג. התרת נדרים והפרתם היא מעשה שצריך לעשות תלמיד חכם. חלק גדול מאוד של הנדרים – אפשר, אבל לא כולם.
ד. מודעה: הדבר נתון במחלוקת ראשונים, ובדרך כלל אפשר לסמוך על השיטות שאומרות שהמודעה מבטלת את הנדרים גם אם לא זוכרים, אלא אם כן מדובר בנדר מפורש שנאמר באמירה מפורשת, ואז צריך לשאול רב.
כל טוב ורוגע הלכתי