שאל את הרב

חובת משכיר דירה כלפי השוכר - קליטה סלולרית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/06/15 15:55 יז בסיון התשעה

שאלה

שלום,

ברשותי דירה אותה אני משכיר למשפחה שנכנסה לדירה זמן מה אחרי שהדירה עברה לרשותי (אני לא גרתי בדירה בעצמי ולכן איני מכיר מקרוב את הבעיות שבה).

זמן קצר לאחר שהשוכרים נכנסו לדירה התגלה כי בדירה אין קליטה של טלפונים סלולרים מכל חברת סלולר ואין אפשרות לפתור את הבעיה בכל דרך. אני כאמור לא גרתי בדירה ולא הכרתי את הבעיה וממילא לא סיפרתי על כך לשוכרים פוטנציאליים שבאו לראות את הדירה (יש לציין שאילו הייתי יודע כמובן שהייתי מספר על הבעיה הזו וכך אנהג בעתיד מול שוכרים אחרים).

השוכרים היו חייבים אמצעי תקשורת בדירה ולכן עשו טלפון קווי למרות שלא התכוונו לכך מלכתחילה. כעת השוכרים דורשים ממני לשלם עבור העלות של הטלפון הקווי מכיוון שלטענתם קליטה בדירה זה דבר בסיסי ואילו היו יודעים מראש שאין קליטה בדירה לא היו שוכרים את הדירה או לפחות לא היו מוכנים לשלם את המחיר שהם משלמים- במיוחד לאור עוגמת הנפש שזה גורם להם.

הטענה שלי: אני בתור משכיר מחויב לדאוג לכל מה שקשור לתקינות הדירה עצמה (ואני כמובן עומד בכך) אך אינני אחראי למפגעים שאינם קשורים בדירה עצמה כמו רעש, ריח חיצוני או קליטה. במקרה הזה עליהם לבוא בטענות לחברות הסלולר או לצה"ל (הדירה נמצאת בסמיכות לבסיס צבאי והקליטה ככל הנראה משובשת ע"י הצבא). אני בהחלט מבין את המצוקה שלהם אבל אין סיבה שאשלם על הטלפון הקווי שנאלצו להתקין.

מה דעת הרב?

והאם ברמה העקרונית חובת בדיקת הקליטה מוטלת על השוכרים כשהם באים לשכור דירה (כמו שהם אמורים לבדוק האם הדירה רועשת שזה מפגע סביבתי שאינו קשור בדירה עצמה) או שהם יכולים לטעון למיקח טעות במידה והם לא בדקו ובעל הבית כן ידע שיש בעיה?

תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

סליחה על העיכוב בשאלה.
בדיני ממונות אין אפשרות לענות לפני ששומעים את שני הצדדים, ועל כן מה שאני כותב אינו דין תורה, אלא תשובה לשאלה הלכתית ברמה העקרונית בלבד.
משניות שלמות במסכת בבא בתרא עוסקות בנושא דומה, והוא מה כולל הסכם מכירה. לדוגמה (בהתאמה לימינו): האם אדם שמכר את מכוניתו מכר גם את הגלגל הרזרווי, משולש האזהרה, וכדו'. נראה כי העיקרון הכולל של משניות אלה הוא שהולכים לפי המנהג המקובל ולפי המציאות המקובלת במדינה, ונראה כי עיקרון זה נכון גם במקרה עליו אתה שואל.
האם קליטה בטלפון סלולרי היא חלק אינטגראלי לדירה, ויש ציפייה כי הדירה תאפשר זאת ? נראה לי כי זו לא המציאות, וכי שאלת הקליטה של פלאפונים אינה חלק מהסכם השכירות של הדירה. לא זו בלבד, אלא שבאמת הדבר קשור לסביבה החיצונית ולא לדירה עצמה, וזה לא דבר שבעל הדירה חייב לספק.

כל טוב



כתבות נוספות