שאל את הרב

למה דברים רעים קורים לאנשים טובים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/06/15 14:58 טז בסיון התשעה

שאלה

שאלה זו מעסיקה את מחשבותיי.אני בת דתיה,שומרת מצוות ומאמינה בקדוש ברוך הוא.אני משתדלת להתנהג הכי טוב שאני יכולה אבל בכל זאת קורים לי דברים רעים.אני יכולה לראות אנשים שגונבים,שודדים,משקרים ויש להם חיים טובים.יש להם משפחה,ילדים,כסף.לא מגיע לי לסבול,וזה גם לא בשליטתי.זה בשליטת הקבה,אבל אני עובדת אותו.אז מה קורה פה?!תודה!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך, יפעת יקרה!

וואלה, צודקת.
אנחנו רואים את זה הרבה פעמים בחיים, שלאנשים ´רגילים´ ואולי גם ´צדיקים´ קורים דברים לא פשוטים. דוגמה קלאסית וקצת קיצונית היא חטיפת 3 הנערים לפני שנה. מה הם עשו רע שחטפו אותם ורצחו אותם? תמימים, צעירים וצדיקים!

נעלה שאלה, [מהי ההגדרה של ´טוב´ ו´רע´?]
תדמייני סכין שמתקרבת לאדם, סכין חדה והיא חותכת, המון דם.
זה טוב? זה רע?
בצורה טבעית נזעק: זה רע! מז´תומרת?
ואם נבקש ממך שוב לעצום את העיניים ולדמיין את אותה סכין ואת אותו דם. מדמיינת? יופי.
עכשיו ניקח צעד אחד אחורה- אתה רואה מנתחים, בניתוח לב פתוח.
האם עכשיו זה טוב או זה רע? כמובן שזה טוב- הלא הם מצילים את חייו!

לפי הדוגמה הזו, אולי אפשר לטעון שאנחנו, בני האדם, רואים את המציאות בצורה מצומצמת. אנחנו לא יודעים מהו טוב ומהו רע. אנחנו לא יודעים מה דבר שנראה רע בעינינו יוביל בעתיד הקרוב או הרחוק או אפילו מוביל עכשיו.[ה´ רואה את המציאות בצורה כללית וארוכת טווח וע"פ הראייה הזו הוא מיטיב לכל].
למשל, נביא שוב את חטיפת הנערים כדוגמה, ברור שבעיניים האנושיות שמישהו מסתכל ברמה המצומצמת התרחש דבר נורא, ילדים צעירים שיכלו לגדול ולשמש תפקידים מרכזיים בעם ישראל. אבל אם נגדיל את הראיה שלנו, נראה שהחטיפה גרמה לדברים גדולים וחשובים בעמ"י, למשל איחדה את כל העם, גרמה לנו לצאת לצוק איתן ברמה אחרת, מאוחדת וגבוהה יותר.
אפשר לראות שהתנ"ך מלא בדוגמות מהסוג הזה.- יוסף נזרק לבור? נראה רע אבל בראייה רחבה יותר בזכות זה האחים עברו תהליך בינם לבין עצמם ובמיוחד בזכות זב הוא הציל את עם ישראל במצרים.
עם ישראל ירד לגלות במצרים? רע, אבל בזכות זה עם ישראל יצא ברכוש גדול ופורסם שם ה´ בעולם-טוב

גם בחיינו הפרטיים יש לנו המון דברים "רעים" שקרו לנו ובסופו של דבר התבררו כדברים שהועילו לנו והיטיבו לנו.
רבש"ע הוא "גומל חסדים טובים" לא סתם חסדים (מה שאנחנו חושבים שטוב לנו) אלא חסדים טובים (מה שטוב לנו באמת) אני מניחה שאת יכולה לחשוב בעצמך על מקרים כאלה מהחיים שלך.

רגע, אבל יש רע בעולם!!
נכון. ה´ סידר שתהיה לנו בחירה חופשית בעולם- בין טוב לרע, בין חיים למוות. לכל אחד ואחדע מהמין האנושי יש זכות בחירה. רוב הרע בעולם (אם לא, כל) נובע משימוש המין האנושי בזכות זו לבחירה ברע. מחלות, מלחמות, עוני, תאונות, אונס, אלימות, קללות ועוד הם נגזרת של בחירת האדם ברע.
לכן [התלונות על הרע בעולם ברובו צריכות לבוא כלפי המין האנושי ובחירתו].

אולי הייתי אומרת יותר מזה ה´רע´ הוא רק קיים ביחס שלנו לדברים הפחות נעימים שקורים לנו. לדוגמה, איחרתי את האוטובוס, באסה, אבל אולי באוטובוס הזה היה משהו לא טוב, או יותר פשוט, אולי האיחור הזה בא ללמד אותי לצאת יותר מוקדם, ללמוד לארגן את הזמן בצורה נכונה כך שאספיק את האוטובוס בפעם הבאה.

השאלה המתבקשת מהדברים הללו, מהו תפקיד הרע? למה לא יכול להיות רק טוב?
שני דברים. אחד, [הרע מבחין את הטוב.] אם היה רק טוב- לא היינו מעריכים אותו, הרע גורם לנו להבחין ולהעריך כמה ´טוב´ ושפע יש לנו. לדוגמא: רק כשאנחנו חולים אנחנו פתאום תופסים כמה זה טוב להיות בריא ומעריכים את המציאות הבריאה.
דבר שני, ניתן לומר שאם היה לנו תמיד ´טוב´ [לא היינו מתקדמים בחיים]. ה´רע´ או יותר נכון להגיד הקושי גורם לנו להתקדם ולעלות מעלה מעלה. בלי קשיים לא היינו מתקדמים בחיים. אפשר לראות מההסטוריה של עמ"י שכאשר היה לוו רק טוב, לא רק שהוא לא התקדם, אלא הוא גם חטא, הן כשהיה בגולה והן כשהיה בארץ ישראל.
יש יצורים שרק טוב להם, אלה המלאכים. אין להם יצר הרע ואין להם גוף, והם עושים את רצון ה´ ללא בעיה..
מי יותר גדול? אנחנו או המלאכים? אנחנו! משום שאנחנו עושים טוב מתוך בחירה ועולים ומתעלים! ניצבת לנו האפשרות לעשות רע ואנחנו מתאמצים ובוחרים בטוב! רק כך אנחנו עולים ומתעלים ומתקדמים.

כדי להגיע לחשיבה כזו שהצגנו כאן, כך שנראה שכל דבר בא לטובה ולקדם אותנו, כדאי להרבות בלימוד אמונה ובלימוד תורה. לכן אני ממליצה לך [ללמוד דברים שאת מתחברת אליהם, דברים שפשוטים לך ושיקדמו אותך].
יש באינטרנט, שיעורים קצרים לנוער בערוץ מאיר. ויש גם ספרים נגישים מאד, לדוגמה, הספר ´מה שתשיב לעצמך´ של הרב זאב קרוב מומלץ, הספר ´מכתבים לטליה´ גם פותח מבטים חדשים והוא כתוב בצורה סיפורית ונחמדה מאד. בנוסף לאלה, מומלצת ההקדמה לספר מסילת ישרים שגם בה הוא עוסק בתכלית הדברים בעולם, ובכלל כל הספר מומלץ מאד ללמידה עם או בלי פירוש .


מאחלת לך שתמשיכי לעסוק בהרחבת המבט שלך על העולם, לברר עם עצמך ולעלות מעלה מעלה בשמחה ובנחת.


מוזמנת לשאול ולהגיב במייל שכתוב כאן למטה.
הרבה שמחה, רינת rinathaber@gmail.com.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות