שאלה
אחרי קדיש יתום שלפני עלינו לשבח בשחרית וערבית אומר היתום ברכו את ה' המבורך.
למנהג הספרדים - נוהגים לומר ברכו - כל מי שאמר קדיש
למנהג האשכנזים - נוהגים לומר ברכו - רק אחד מאומרי הקדיש
אבקש לדעת מה המקור לכל אחד מהמנהגים
תשובה
שלום לך
אין שום מקור למנהג שאתה קורא לו מנהג הספרדים.
[קדיש על פי ההלכה אומר רק אדם אחד]
קדיש במקהלה זה נסיון לרצות אנשים לחוצים.
יש בהלכה הגדרות למי הזכות וכיצד מחלקים את ה'קדישים' בין האבלים על הוריהם.
ה'בן איש חי' מזכיר אפשרות שאדם יאמר קדיש מילה במילה ביחד עם שליח הציבור באופן שקולו לא ישמע. ברור שזו אינה ממש אמירת קדיש כיון שהרעיון של אמירת קדיש הוא שהאחד קורא והציבור שומע אותו ועונה כהלכה.
אם כבר אומרים קדיש במקהלה, אז [תנאי הכרחי לאמירת קדיש בקבוצה הוא שהם יאמרו כל מילה ביחד] ולכן חובה עליהם לעמוד בסמוך ולשמוע אחד את השני.
לאחרונה ראיתי כדבריך שהמנהג (הלא נכון) שרבים אומרים קדיש במקהלה, התפשט גם לאמירת 'ברכו'. לדעתי זו טעות ואני מנסה למנוע טעות זו בכל מקום בו אני מתפלל.
בברכה דוד לוי