שאל את הרב

ארץ ישראל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/05/15 14:10 כח באייר התשעה

שאלה

שלום!

עשיתי שנה שעברה שירות לאומי בתל אביב במרכז עם סטודנטים חילונים ושמאלנים ואני עדיין שומרת על קשר קרוב..

היום בעקבות שיחה על יום ירושלים נאמר לי מאחד מהם (שלומד יהדות באוניברסיטה) כך :

"נסתלקה השכינה נסתלקה הקדושה הספציפית לעם ישראל המקורי. ואין עדות מוסכמת מלבד הזרם הכי קטן ביהדות (כן, אתם הזרם הכי קטן ביהדות) מצוות ישוב הארץ התמלאה במלואה דרך אגב.

המדינה הוקמה על ידי עובדי עבודה זרה, כופרים בעיקר. שום קדושה לא היתה מעורבת ולא למען הקדוש ברוך הוא הוקמה המדינה. הרב קוק ועוד כמה החליטו שזאת ראשית גאולתנו וזאת כמובן דעת מיעוט בעולם ההלכה היהודי כיום.

לכן שהחלו ליחס היום קדושה לישוב הארץ ולאדמה עצמה תוך אינוס שם השם לעשייה הזאת חוטאים רבים בעבודה זרה.

וזאת בערך עמדתם של כל הזרמים החרדיים ועמדתו של לייבוביץ כמובן. ואם קוראים את הרמב״ם גם ניתן לראות שהיה פוסק באופן הזה.

הדתי ציוני חושב שהוא מחזיר עטרה ליושנה. שהוא מחדש פה חיינו כהמשך ישיר של חז״ל אבל הוא לא מזהה את התנועה קדימה. דורות על דורות קיימו עול תורה ומצוות בדקדקנות ואינם היו פחות דתיים או פחות מלאים בקדושה ורוח. והינה מגיע דור שלא מסתפק בקיום תרי״ג מצוות וכופה את קידום הגאולה שעתידה לבוא אם תבוא ללא תלות במעשייך או במעשי אלא רק על פי רצונו ל השם יתברך אשר - הכל נהיה בדברו ולא דבר אף אחד אחר"

מה אני אמורה לחשוב על זה? זה נשמע נכון..

ואיפה אפשר לקרוא על הנושא בצורה בהירה? או מה עונים לדבר כזה?

תודה רבה!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הדברים שהבאת מבטאים עמדה חרדים קיצונית - בסגנון של סאטמר אני לא מבין מה יש לחילוני לצטט דברים כאלה.
בדברים הללו יש משפטים חסרי הגיון:
"המדינה הוקמה על ידי עובדי עבודה זרה..." מקימי המדינה היו בחלקם כופרים אבל אף לא אחד היה עובד עבודה זרה.
"החלו ליחס היום קדושה לישוב הארץ ולאדמה עצמה" תנועת חב"ד (שלא חשודה בציונות חילונית) נאבקת בלי לאות על קדושת הארץ ויישוב הארץ.
"זאת בערך עמדתם של כל הזרמים החרדיים ועמדתו של לייבוביץ כמובן" - מי שמונה את פרופ' לייבוביץ' ז"ל עם החרדים יחד מעיד על עצמו שאינו מבין לא בלייבוביץ ולא בחרדים.

לסיום אציין במספר שורות התייחסות עקרונית לדברים שכתבו לך:
בני אדם מורכבים מטבעם, לא שחור לבן. רוב הציבור בארץ מאמין בצורה חלקית.
(יש כאלה שמנסים להציג תמונה קוטבית: החרדים הקיצוניים מחד והחילוניים הקיצוניים מאידך: כאילו יש כאן בצד אחד רק דתיים ובצד שני רק חילוניים זו תמונה שקרית).
גם המציאות המשתקפת לכל מי שחי כאן, וגם סקרים ומחקרים מאשרים שרוב הציבור הוא מסורתי. אכפת לו מאמונה וממצוות מסוימות.
לדוגמה יש רבים שלא שומרים כשרות בחוץ אבל אוכלים כשר בבית. יש שלא שומרים שבת אבל שומרים טהרת המשפחה, רוב כמעט מוחלט מקיים ברית מילה למרות שזו מצווה מאוד קשה לקיום...
האמונה היתה הבסיס לכישלון תכנית אוגנדה. המוטיבציה לחזור לארץ ישראל דווקא פעלה מתוך זיקה עמוקה למסורת. ידועה הכרזתו של הרצל בקונגרס הציוני: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני..."

התנועות החרדיות תומכות ברובן בשיבת ישראל לארצו גם אם יש להם קושי עם הממשלה החילונית שמנהלת את המדינה.
ש"ס ואגודת ישראל לא היו מתנגדות למדינה יהודית דתית. הם שואפים לקיים בארץ מדינת התורה.
כולם (מלבד סטמאר) מסכימים שאנחנו לא בגלות כמו שזו התנהלה אלפיים שנה - אמנם יש מחלוקות כיצד להגדיר את התקופה, אבל לכל הדעות זו תקופה שונה.
נכון שלא כולם יאמרו על מדינת ישראל שהיא "ראשית צמיחת גאולתנו" אבל הם לא יתנגדו להקמת המדינה - עובדה שהם משתתפים בשלטון - וחברים בקואליציה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות