שאלה
שלום כבוד הרב
רציתי לשאול האם בן אדם שהוא לא דתי ולא מתפלל אבל היה בן טוב ועשה הרבה מצוות בחיים ילך לגהנום והשם יכעס עליו בגלל שהוא התפלל בשבילו?
תשובה
שלום וברכה
אף אחד אינו יודע את הכללים בהם ריבונו של עולם שופט את האדם לאחר מותו. זו אחת ההבחנות בינינו ובין ריבונו של עולם - הוא יודע את שנעשה לאחר מותו של אדם, ואילו אנו לא.
אנחנו יכולים לשער.
ההשערה הסבירה היא שהקב"ה גומל לאדם כפי מעשיו. מעשיו של אדם משתרעים בתחומים רבים: בין אדם למקום, קיום מצוות, תפילות שבת וכדו'; בין אדם לחבירו של מעשים טובים בין בני אדם, ויושר, וצדק ומשפט, והרבה חסד וכדו'.
כל אדם נבחן במרחב הזה, בין אם הוא מגדיר את עצמו כחילוני ובין אם הוא מגדיר את עצמו כדתי. על המעשים הטובים הוא מקבל שכר טוב, ועל הרעים - הוא נידון.
הגהינום אפוא אינו מלא אנשים חילוניים; הוא מלא אנשים רעים.
כל טוב