שאל את הרב

חם וחמות בענייני עזרה כספית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/05/15 15:21 כב באייר התשעה

שאלה

לרב שלום,

ב"ה אני נשואה כבר 3.5 שנים לבעל מקסים.

יש נושא שההתעסקות בו מאוד מקשה עלי ויכולה להוציא לי את כל המצב רוח.

ואסביר, הוריי שונים בתכלת מהורי בעלי בתחומים רבים אך בעיקר בתחום הסיוע והעזרה הכספית.

קודם כל חשוב לי לציין ולומר שאין לחמי וחמותי שום קושי כלכלי, להיפך חמי כל הזמן מספר לי כמה כספים יש לו וכמה הוא מרוויח מעסקיו וכו'..

חשוב לי לציין שאיני באה להיכנס לכיס של חמי וחמותי אך המנטליות כ"כ שונה וזה מקשה על דיבור ישיר וקולח והרבה פעמים אני פשוט שותקת או רומזת על דברים אך נראה שהם נופלים על אוזניים ערלות או כאלה שלא באמת רוצים לעזור מבחינה כלכלית אז פשוט מתעלמים.

ולמה הכוונה, ניסינו לדבר עם ההורים של בעלי שיעזרו לנו לממן את הלימודים לתואר ראשון של בעלי (יש לציין שהוריי שילמו לי). חמותי אישה חכמה בעלת תואר ועובדת במקום מסודר היא מתפתחת יפה במקום עבודתה, חמי הוא אחד כזה שלא מחפש שאיפות נוח לו הוא בפנסיה ומקבל משכורת נכבדת ממקום עבודתו בנוסף לעוד כל מיני תשלומים אחרים שמקבל..חמותי תמיד שותקת ונותנת לבעלה להחליט בנושאי כספים (יש לציין שהחשבונות שלהם נפרדים). היא אינה מייעצת/ תורמת לשיחה. האבא מאמין שעדיף לחפש עבודות פשוטות בלי ללמוד וכו'..ממליץ לבעלי תפקידים כמו: נהג וכו'..אולי כי אינו רוצה לעזור בכסף. אך צורם לי וכואב לי מאוד שלבעלי יש יכולות מאוד גבוהות ואין מי שיעזור לו וכל זה מתוך קמצנות גרידא. בעלי מאוד מכבד את הוריו ואפילו לבקש מהם כסף אינו מוכן עד שלבסוף שכנעתי אותו. אבל תמיד אנחנו עומדים במצב לא נעים בשיחות האלה כי האמא שותקת והאבא עושה עצמו כלא מבין. לבסוף החלטנו בעלי ואני שילמד הנדסאי ולא מהנדס כיוון שבסכום הזה אנחנו כן יכולים לעמוד. אבל כ"כ כואב לי כי אני יודעת שהוא מסוגל להרבה יותר!!

האבא כל פעם דורך על יבלות ואומר "ראית את הבן של...הוא מתחיל ללמוד הנדסה..ראית את ההוא הוא קנה דירה.." וכו'..

כל פעם ההורים שלו דוחפים שנקנה דירה אז חשבנו שאולי בזה כן יסכימו לעזור אך כשפנינו אליהם האבא אמר שהוא רוצה שהבן שלו יעבור מה שהוא עבר בחיים שלו..כלומר חיים קשים ושיסתדר בכוחות עצמו (למרות שאין להשוות את התנאים שהיו לחמי בתחילת דרכו לפני 30 שנה..הוא עבד בקבע וקיבל הכל חינם) זאת לאחר שהסכים בתחילה לסייע ולכן נכנסנו לפרויקט מגורים אך כשהיינו צריכ

תשובה

שלום וברכה

השאלה בה את דנה שייכת לתחום הייעוץ המשפחתי. את פורשת מצב שהוא אכן מכאיב מאוד, וקשה לחיות באופן כזה. הדברים הנאים שכתבת, והרצון שלך שלא להיכנס לעולם של כעסים וחסימות - הוא חשוב מאוד, וטוב שאת הולכת בדרך זו.
דווקא משום שהוא שייך לעולם הייעוץ המשפחתי - אולי יהיה נכון שתלכי לבעלת מקצוע, שתעזור לך בראש ובראשונה לחיות את המציאות הקשה הזו, וגם לנסה ביחד אתך לחלץ מתוך עצמך את הפיתרון הראוי והנכון בדרך זו.
תרומתי תהיה רק ברמה העקרונית, כי כאמור - אני לא איש מקצוע: נראה לי כי הטוב ביותר הוא לחיות לאור האמת. בראש ובראשונה, לחפש את ההזדמנות לדבר איתם באופן כן וישר ונקי, ולומר את כאבכם, וגם את הקושי שלכם לחיות במערכת כפולה - של אי עזרה שלהם ביחד עם הרצון שלהם שתהיו שם עוד ועוד. לא בכעס, לא בזעם, לא במניפולציה, אלא בכאב ובאמת, בצורה נקיה וישרה.
מעמדתי ומניסיוני למדתי שזו הדרך הטובה ביותר, אך כמובן היא לא מבטיחה הצלחות וודאיות, וטוב לעשות אותה לאחר ייעוץ משפחתי של אנשי מקצוע.


כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות