שאל את הרב

שאלות על נושא התאבדות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/05/15 02:40 יט באייר התשעה

שאלה

שלום הרב!! ישלי כמה שאלות על הנושא התאבדות. לא הבנתי כמה דברים. לכל אחד יש תפקיד בעולם, נכון? יש לו שליחות. אז אנשים שמתאבדים דופקים לה' ת'תוכניות? מה השם עושה עכשיו? ולמה יש אנשים שמנסים להתאבד ומצליחים ןחלק מנסים ולא? עם חלק ה' זורם ואומר "יאאלה שימותו" ועם חלק ה' אןמר "חבל עליהם"? וה' מחליט מתי אני ימות או שאני יכולה להחליט בעצמי ולא יהיה לו מה לעשות עם זה?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

השאלות שלך מדאיגות ומטרידות.
אם יש לך מחשבות על אבדן הן מעידות על קשיים גדולים בחיים שלך. אולי נדמה לך ששום דבר לא יכול להיות טוב ולעולם כבר לא יהיה טוב. אלו דברים שקריים שבאים מתוך צער ויאוש. כשמוצאים כוחות אפשר להתקדם, לגדול ולפרוח. פתאום זורח אור של עידוד וביטחון ומאותו רגע הדברים נראים אחרת. יש מליונים של אנשים בעולם שהיו במצבים מיואשים והיום הם מאושרים ושמחים.
אם השאלות באות מתוך מחשבות של יאוש, את חייבת להתייעץ אם אנשים ממשיים ולא רק באינטרנט: לדבר על הקשיים שלך עם הורים, מורים, חברים או מבוגרים שאת סומכת עליהם (מדריכה; קומונרית...).

לפני שנמשיך לעסוק בהתאבדויות נזכור שאין לאדם היתר להרוג. לא אחרים ולא את עצמו.
בעשרת הדברות נאמר: לא תרצח, כשם אסור לרצוח אחרים כך אסור לרצוח את עצמך!
לכן מי שמתאבד לא נקבר כמו כולם.
ועתה לשאלות שלך:
לכל אחד יש תפקיד בעולם, וזו בחירה שלו אם למלא את התפקיד או שלא למלא אותו. כדי להשתמט מהתפקיד לא חייבים להתאבד. אפשר סתם להסתלבט כל החיים או להתמכר לשעשועים וכד'

אף אחד לא מקלקל תכניות אלוקיות מפני שיש לד' הרבה אפשרויות אחרות לקדם את התכניות שלו. דוגמה בולטת לכך בתנ"ך: יונה יורד לאניה כדי לברוח משליחות אלוקית ותוך כדי כך, בלי להתכוון בכלל, הוא מקיים שליחות נפלאה אצל את כל המלחים באוניה ומביא אותם להאמין...

"יש אנשים שמנסים להתאבד ומצליחים וחלק מנסים ולא". גם קביעה זו נכונה בהרבה מאוד דברים: יש מי שמנסה לגנוב ונתפס ויש מי שמצליח, יש מי שמנסה לרצוח ונתפס ויש מי שמצליח.

אכן החיים והמוות ביד ד'. זה נכון בעוד אירועים: יש מי שנכנס לתאונה ויוצא בלי פגע ויש מי שנפצע או נהרג חו"ח... בכל יום הרבה אנשים מוצאים עצמם פצועים או חולים... חסרי אונים, ובכל יום יש מי שמחלימים ומבריאים. אכן הכל ביד ד'.
כך גם ברצח ובהתאבדות: מי שמנסה לרצוח אחרים או לרצוח את עצמו (להתאבד) לעיתים מצליח ולעיתים נכשל, הכל ביד ד'.

"ה´ מחליט מתי אני ימות או שאני יכולה להחליט בעצמי ולא יהיה לו מה לעשות עם זה? "
רק ד' מחליט. אין משהו שנעשה נגד רצון ד' בעולם. עם זאת מופיע במקורות שד' מעדיף להעניק לאדם בחירה חופשית: "בדרך שהאדם רוצה לילך מוליכין אותו". לכן הרשעים מצליחים במעשיהם למרות שהם עושים נגד רצון ד'.

כתבות נוספות