שאלה
שלום רב
אני מלמד לבר מצווה בעירי, פנה אליי נער בר מצווה שנולד בכ''ט באלול
השנה זה נופל על ערב ראש השנה,כך שהשבת הכי קרובה לבר המצווה זו שבת שובה שבה לא נהוג לתת לבר מצווה לקרוא הפטרה אלא לכבד את מי מבאי בית הכנסת בהפטרת שובה ישראל
השבת שלאחר מכן זה יום כיפור
השבת שלאחר מכן-זו שבת של חוהמ''ס
מתי הנער יוכל לעלות לבר המצווה אם כך?
תודה מראש!
תשובה
שלום לך
תזכה למצוות על כך שאתה מלמד ילדי ישראל,
כל ענין עליה לתורה הוא מנהג ובודאי קריאת הפטרה וכד'.
א. לפי הנהוג בכל קהילות ישראל - חובה להעלותו לתורה ביום הראשון של ראש השנה.
עיקר המנהג שמי שהגיע למצוות - הציבור מעלה אותו לתורה . הוא דוחה, בדיני קדימה, את רוב האחרים שרוצים לעלות לתורה.
אין זה משנה לאיזו עליה וכיון שכט באלול אינו יום שקוראים בו בתורה, הרי שהציבור צריך להזמין אותו לעלות לתורה ביום הראשון של ראש השנה.
אין זו צריכה להיות עלית מפטיר ואין הוא צריך לקרוא בתורה.
[זאת עליך לתאם אם רב בית הכנסת], ואם אין לבית הכנסת רב - אז עם הגבאים.
ב. נהגו בעדות מסוימות ובקהילות מסוימות שהנער שהגיע למצוות קורא את ההפטרה.
מנהג זה צריך להיות משולב עם גבאי בית הכנסת.
תתייעץ איתם האם הם רוצים שהנער יקרא את ההפטרה בראש השנה או בשבת תשובה (נראה לי מתאים ביותר) או ביום כיפור או בחג סוכות וכד'. אם כוונת המשפחה להזמין קרובים נוספים - זה גם שיקול מתי נוח יותר למארחים בשבת או בחג.
אין זו חובה וזה לא קשור לעליה לתורה עליה כתבתי בסעיף א.
כמו כן זה לא ענין הלכתי אלא לפי רצון הקהל ולכן לגבי זה הדרך הנכונה היא להתייעץ עם הגבאים.
בברכה ותזכה למצוות
דוד לוי
לבירור נוסף 098987548