שאל את הרב

תורה בלי ארץ ישראל - כנשמה בלי גוף - דבר תורה קצר ליום העצמאות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/04/15 18:01 ג באייר התשעה

שאלה

האם יום העצמאות הוא יום חג? או יום חול שעשה הסבה מקצועית?

תשובה

השאלה נשאלת בעיקר בעקבות מה שאנחנו מציינים באותו יום, איננו מציינים איזה נצחון במלחמה, או נס הצלה ממיתה לחיים (שבוודאי גם הם קיימים במדינת ישראל) אלא אנו מציינים את עצם זה שיש לנו מדינה.
אז ברור שיש כאן שמחה גדולה, יש לנו עצמאות ואנחנו יכולים להחליט (כמעט) כל מה שאנחנו רוצים. אבל האם קיבלנו ביום העצמאות רק דברים של חולין, עצמאות יכולות החלטה ועוד, או גם דברים של קודש?
ובכן קיבלנו דברים של חול, וזה מה שחשוב גם לקודש.

בתורה כתוב ´ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות´ מה הכוונה קוממיות? רש"י אומר שני פירושים גם בקומה זקופה, וגם בשתי קומות, אילו שתי קומות?
אדם יכול לקיים מצוות לחיות טוב (דבר שכמובן לא בהכרח קרה בגלות בשנים שלפני קום המדינה, אבל לא משנה) ולהיות עם קומה רוחנית עשירה מאוד, ומה חסר לו?
חסר לו גוף, יש האומרים ´ארץ ישראל בלי תורה כגוף בלי נשמה´ יש משהו בזה, אבל משפט הפוך בוודאי נכון: ´תורה בלי ארץ ישראל´ כנשמה בלי גוף.

לכן עם ישראל בלי מדינה יכול להיות אולי רוחני יותר, אך חסרה לו קומה באישיות.

ומה שאנחנו חוגגים זה על הוספת הקומה, לידת הגוף, בזה הרגע לפני 67 שנה נולד לנו גוף חדש, מדינה חדשה, החלפנו קומה אחת בשתי קומות.
האם הוספת הקומה הגשמית משפיעה גם על הצד הרוחני? ברור שכן, אין ספק שיש יחס בין הצד הגופני לצד הרוחני, לא תמיד זה נראה לטובה, לפעמים כמו ילד קטן יש גם שגיאות, אבל אין ספק שבסופו של דבר הכל לטובה.
לכן כשנחגוג את יום העצמאות נזכור את הקומה שנוספה לנו ביום זה, ביום זה נהיינו לעם בעל גוף, ולא רק עם רוחני בלי אחיזה במציאות חיים ועל קרקע מוצקה.

חג עצמאות שמח!
עקיבא חברים מקשיבים.

מעובד על פי דברי הרב ישראלי זצ"ל


כתבות נוספות