שאל את הרב

איסור נגיעה בקרובות משפחה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/04/15 01:18 כד בניסן התשעה

שאלה

שלום הרב,

האם יש איסור מגע או נישוק וחיבוק לקרובות משפחה? והאם יש הבדל בין אחיות, אמא, סבתא, בנות, נכדות, (אומנם לא רלוונטי כרגע אבל בעז"ה יהיה בעתיד) אחייניות, דודות, בנות דודות, וכו'..

כמו כן, האם יש הבדל בין דודות ביולוגיות (דהיינו אחיות של אבא/אמא) לבין שאינן ביולוגיות (נשואות לאחים של אבא/אמא). כמו כן, מצד אמא שלי סבתא שלי איננה סבתי הביולוגית אלא החורגת, שגידלה את אמא שלי מגיל צעיר מאד. והאם זה משנה האם קרובת המשפחה היא דתית או שאיננה דתית.

ברצוני לציין שאין מדובר חלילה על מגע המוביל להרהור אלא על מנהג נימוסין טבעי והרמוני לחלוטין - נפגשים ואז מחיאת כף או נשיקה על הלחי.

סליחה על האריכות אבל אשמח מאד לתשובה מפורטת ולא כללית גם אם זה ייקח זמן (אלא אם כן התשובה היא שלילית בכל המקרים), דהיינו לכל רמות קרבת המשפחה שכתבתי לעיל וכן להבדלים (אם יש) בין כל הפרמטרים שהבאתי (פשוט חיפשתי ולא מצאתי תשובה שעונה באופן מלא על כל הפרמטרים הללו).

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

בכל הנושאים האלה יש הבדל משמעותי בין פוסקים שונים, למן הרמב"ם המאוד מחמיר, ועד פוסקים שלא העלו נקודות אלו באותה חומרה. כנראה שיש גם הבדל בין הפסיקות השונות לפי הגלויות השונות.
לפיכך, אני לא יכול לנסח דבר מה שיהיה מוסכם על כולם, ואפילו לא על הרוב. זו גם הסיבה שכנראה לא תמצא פסיקה מסודרת בעניין, מלבד "אסור הכל" המתבסס על דברים שכתב הרמב"ם.
מה שנראה לי מבין הדעות השונות: קירבה ראשונית כגון אמא, אחות, סבתא, בנות ונכדות – מותר (מדגיש שוב שזה לא לדעת הרמב"ם).
אחייניות, דודות בנות דודות וכדו' – אסור, מהגיל שנשיקות אלו נעשות משמעותיות.
ביולוגי או לא ביולוגי – תלוי בהקשר. במקרה בו ה"לא ביולוגית" היא ממש אבר במשפחה – היא נחשבת כחלק ממנה, ולא כלולה באיסור.

כל טוב

כתבות נוספות