שאל את הרב

דין כספים

חדשות כיפה הרב דוד לוי 12/04/15 11:52 כג בניסן התשעה

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב.

בכיתה י"ב אני ובנות כיתתי ניהלנו קיוסק. בכסף שהרווחנו מימנו הכתרה וטיול סוף שנה ערכי ומגבש. במהלך השנה החלו תופעות של "הלוואה ו"קנייה בהקפה". בנות לקחו כסף כהלוואה ואמרו שהן יחזירו את הכסף כשיהיה להן.. או קנו בהקפה .. והכסף לא הגיע לקופה עד עצם היום הזה. לצערי, כמה שרציתי להימנע מהבעייתיות שבדבר- נפלתי בזה גם כן. יותר בעניין ה"קנייה בהקפה". מאז עברו שנתיים ויש מועקה גדולה שיושבת על ליבי כל הזמן הזה. אני רוצה להחזיר את הכסף. מאוד רוצה! אבל הבעיה היא שאין אני זוכרת כמה אני חייבת ולמי להביא את הכסף! מה עליי לעשות? מה ההלכה במקרה הזה?

בהמשך לכך, עם הזמן נעשיתי קפדנית הרבה יותר בעניין כספים. משתדלת לרשום, להחזיר חובות אם יש, משתדלת שהכל יהיה מדויק ומחושב. ובכן, לעיתים חברותיי והקרובות אליי מלוות ממני כסף. אני נותנת להן בחפץ לב ושמחה לעזור אך תמיד מתגנב החשש שמא לא יזכרו להחזיר לי והרי אני מאוד מקפידה בעניין כספי שלי וכספי אחרים. ואכן לאחרונה לוו ממני חברות ומכרות כסף- ואינן החזירו (לא מתוך כוונה רעה חלילה). הסכומים נעים בין שקל אחד ולהרבה יותר.. ובעיני דין פרוטה כדין מאה וזה מאוד מפריע לי כשאינן מחזירות.

יש הרבה אנשים שחושבים שסכום של שקל בודד לא חשוב כ"כ ואין זה קריטי אם לא מחזירים. ובכן, אני ממש לא מהאנשים האלה. אני מתביישת מאוד לבקש את כספי חזרה מהן, במיוחד אם זה " סך הכל" שקל אחד. איני רוצה להקפיד עליהן כ"כ אבל קשה לי מאוד שלא.. סביר להניח שכלום לא יקרה לי בלי כמה שקלים אבל עדיין העניין מציק לי תדיר וקשה לי לא לזכור את חובותיהן וכו'. מה ניתן לעשות?

תודה מראש!

תשובה

שלום לך

1. על מה שלקחת נראה שמעוות לא ניתן לתיקון.

תשערי מה הסכום המכסימלי שיכול להיות שלקחת

התיקון הבסיסי הוא להחזיר לבנות המחזור שלך את הכסף. היום זה פשוט דרך הדוא"ל. את יכולה גם לשאול כל אחת בדוא"ל האם היא רוצה את כספה (=הסכום המכסימלי שיכול להיות שאת חייבת לחלק למספר התלמידות במחזור) או שהן מוותרות ומוכנות שתתרמי אותו בשמן לבית הספר בו למדתם.

אם זה בלתי אפשרי או שהן לא יענו לך אז תתרמי אותו לבית הספר שלך. זו לא תשובה שלימה כיון שאת לא מחזירה את הכסף לבעלים אבל לפחות אינך נהנת מהגניבה שלך.

2. המשך התשובה שלך הוא להיות נדיבה ולהרבות במחילה לכל מי שחייבת לך כסף.
[מעתה עליך להיות מאד קפדנית בכספך ומאד נדיבה בכספי אחרים] בכל פעם שלווים ממך סכום קטן (אולי 10 ש"ח) תאמרי לבת בזמן ההלוואה שאם היא שוכחת להחזיר או מתעכבת את מוחלת לה על החוב.
בסכומים יותר גדולים - תקפידי לרשום כל חוב כפי שחכמים אסרו עלינו להלוות כסף ללא עדים. ניתן לומר ששטר חוב בו את מקפידה מאד גם לרשום את ההלוואה בנוכחות הלווה וגם למחוק אותה בנוכחת - זה פתרון להלוואות גדולות.

(ציינתי כדוגמה 10 שקלים אבל במקום רבים הגבול בין שתי האפשרויות יכול להיות 50 או 100 שקלים - כל חברה לפי ענינה.)

כך גם לא יקשה עליך לזכור את חובתיהן - זו תהיה מתנה גמורה מרגע ההלואה.

בברכה דוד לוי
098987548

אם במחזור שלך היו פחות מ 50 בנות

כתבות נוספות