שאל את הרב

הגדה של פסח

חדשות כיפה הרב דוד לוי 12/03/15 14:30 כא באדר התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב

ברצוני לדעת מדוע נחסר משה רבנו, האדם הגדול ביותר בעולם מאז ומעולם, בהגדה של פסח?

בהנחה ויש הגיון כלשהו בחסרונו, אשמח לדעת איך אליהו הנביא קשור בכלל לפסח?!

תשובה

שלום לך

1. [משה רבנו] היה שליח של השם.

משה רבנו הביא את דברי ה´ לעם ישראל באופן ישיר ללא דבר משלו.
כך הרמבם בהלכות יסודי התורה מסביר שאמנם משה רבנו הוא ´אדון הנביאים´ אבל באמת אינו נביא אלא משהו אחר. זאת מכמה סיבות שאחת מהם שהוא מדבר עם ה´ "פנים אל פנים", והסיבה השניה הקשורה לענין שלנו היא שמשה רבנו מביא את דבר ה´ ללא שום צד הבנה משלו. (שאר הנביאים רואים או שומעים מראה של נבואה אבל מביאים לנו את הבנתם במראה בעוד שמשה רבנו הוא צינור חלק יותר).
עלינו לדעת ש[הקב"ה בעצמו]גאל אותנו ממצרים לא על ידי מלאך ולא על ידי שליח וכד´.

בהעדר שמו של משה רבנו מתוך ההגדה ניכרת יותר הגאולה הישירה על ידי ריבונו של עולם.

בדומה לכך מקום קבורתו לא נודע וכבר הסבירו לנו חכמים שאם היה ידוע מקום קבורתו היינו עלולים, חלילה להפוך אותו למושא להליכה לקברו.

בדומה לכך אתה יכול לשאול מדוע ישראל יוצא ממצרים על ידי מנהיג ´בעל מום´ - כבד פה וכבד לשון - אלא שכך מודגש שהיציאה מעבדות לחרות לא היתה על ידי נאומים מרשימים של מנהיג חלק לשון ששיכנע את ישראל או את פרעה בצחות לשונות אלא השם בחר במי שדבריו אינם ברורים להיות שליח שלו להוציאנו ממצרים.

כמובן שרוחו של משה רבנו נמצאת בכל ההגדה כולה



2. [אליהו הנביא] איננו מופיע בהגדה.
אמנם יש בדורות האחרונים מנהג למזוג כוס לאליהו הנביא. (לא מופיע ברוב העדות וגם במקומות בהם מנהג זה מוזכר - אין הוא חלק מחובת הלילה)
מטרת מזיגת הכוס היא להראות את העובדה שאנו מוכנים ומצפים לבואו של אליהו ואף עושים מעשה סמלי לשם כך.

הקב"ה, בדבריו למשה רבנו (שמות פרק ו) הבטיח למשה רבנו לגאול את ישראל ממצרים, (בארבע לשונות של גאולה), ואם הם יהיו ראויים - להביא אותנו כעם לארץ ישראל. הלשון החמישית 'והבאתי' לא מומשה באופן מושלם ואנו ממתינים (ושותפים) להגשמתה.
אליהו הנביא הוא חלק ממנה וחג הפסח הוא ´חג הגאולה´, השייך לגאולה שהיתה ולגאולה שתהיה. אנו בליל הסדר עוסקים גם בגאולה הצפויה וגם בגאולה שאנו חלק ממנה. אליהו מבשר את הגאולה העתידה שהיא המשך והשלמה לגאולת מצרים (ואולי בעזרת השם תקרה גם היא בליל הסדר)

בציפיה להשלמת הגאולה במהרה
דוד לוי
098987548

כתבות נוספות