שאל את הרב

מרגיש שמשהו באמונה שלי נפגם

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/02/15 17:30 ו באדר התשעה

שאלה

שלום רב,

עד לא מזמן הייתה לי אמונה חזקה ומבוססת, התקדמתי ולמדתי הרבה אמונה וחשבתי שאני נמצא במקום מאוד טוב מהבחינה הזאת. לפני כמה שבועות יצא לי להתווכח עם חבר שלי שאינו מאמין, ולמרות שמבחינת הוויכוח הוא לא שכנע אותי, אני מרגיש שמשהו באמונה שלי נפגם. מבחינה שכלית וגם רגשית אני עדיין מאמין, אך נכנס בי איזשהו קול (בעיקר כשאני מתפלל בכוונה דווקא) שאומר לי שאולי הכל לא נכון, שבכל ההוכחות אני פשוט עובד על עצמי כי אני רוצה להאמין, אני לא יודע מה לעשות, פעם הרגשתי ממש קרוב לקב"ה ועכשיו אני מרגיש הרבה יותר רחוק. אני ממש מבולבל ואני לא יודע אם אני בכלל נחשב מאמין. אשמח לקבל עזרה...

תודה רבה ויישר כוח על העבודת קודש שאתם עושים פה.

תשובה

שלום וברכה יקירי!
(סליחה על האיחור בתשובה)

אתה מתאר בשאלתך מצב שבו אתה כבר למדת הרבה אמונה והתקדמת יפה, ואפילו חבר שלך שאתגר אותך, לא הצליח להפיל אותך.

ובכל זאת אתה מתאר שהוא קצת קירר אותך והכניס בך כמה ספקות באמונה שעוברים בך מידי פעם.
ובכן החיזוק שצריך להיות הוא לא בהוכחות וראיות לאמונה זה אתה כבר יודע, החיזוק שעכשיו צריך להיות הוא בחזרה ובשינון הדברים שידועים לך כבר , תוסיף עליהם עומק ותשווה לשאלות שעולות לך ומתוך זה תעמיק יותר, ולא רק זה , אלא גם תכתוב לך בתמצות את הדברים באמרות ומשפטים קצרים וקליטים ותכתוב אותם בפנקס קטן לעצמך ומדי פעם תשנן אותם ובפרט לפני התפילה, כי אותם הנקודות הם יאירו לך את המחשבה את הדעת וההיגיון, ויחברו אותך לאמונה, לקב"ה, ולעצמך.

אתה בוודאי נער מאמין ששייך לעם ישראל, יש קושיות? אז יש קושיות! מקושיות לא מתים... ההפך , מקושיות צומחים יותר ויותר, ובונים קומה נוספת באמונה ומעמיקים יותר ויותר באמונה, לא צריך לחשוש משאלות, רק לדעת שהם הם מביאים לקומה נוספת בנפש שלך.

דבר נוסף, יש מחלה שנקראת "אולי" , אולי הכל לא נכון? אולי כל מה שיש בעולם הוא דמיון? אולי אנחנו לא באמת נמצאים? אולי אין אלוקים ? אולי אני סתם עובד על עצמי כי אני רוצה להאמין? אולי אני באמת לא רוצה?
אני יכול להמשיך... אולי מחר השמש לא תזרח? אולי כל המדרגות שבבניין יפלו? הרי אף אחד לא באמת יכול לדעת? אדם שחי כך הוא חי באי וודאות.
אדם צריך לחיות ביציבות! יש דברים שהם קיימים גם בלי הוכחות, זה נקרא "מציאות", והמציאות היא שלאדם יש חיים ויש שכל, דמיון , רצון, חושים, הכרה, ודרכם הוא שוקל ומנתח את המציאות , ועל פי זה הוא חי, ואי אפשר לערער אחרי מה שקיים.
צריך להגביר ולהעמיק בלימוד האמונה , להעמיק את המושגים שאנחנו כבר מכירים: אמונה, אלוקים, נשמה, תפילה, בפרט בספרי המהר"ל וספרי הרב קוק, היום זה יוצא כבר עם פירושים שאתה יכול ללמוד.
אני ממליץ בחום ללמוד את לימוד ה"אמונה היומי" בהוצאת ישיבת מרכז הרב, אני מאמין שזה יבנה אותך בצורה נהדרת.
וזה היסוד לשנן את הידוע לך , להשוות אותם לשאלות שלך, ולהגדיר מחדש מושגים ולהעמיק בהם.

בהצלחה רבה !
בברכה חן

כתבות נוספות