שאלה
איך זה שיש מישהו שמנהל את העולם שקובע אם אני אקום בבוקר או חס וחלילה לא שקובע אם יהיו לי חיים טובים או לא וזה לא פייר שלמישהו יש משפחה אוהבת חברים טובים ומישהו אחר שגר ברחוב בלי משפחה ובלי חיים למה אי אפשר עולם שיש בו רק טוב בלי רע בלי כאב בלי חטאים?
תשובה
שלום לך צדיק!
יישר כוח שלקחת את התסכול למקום של בירור ולא למקום של ייאוש- תודה שפנית אלינו!
אם הבנתי נכון אתה שואל שתי שאלות
1. איך רבש"ע מטיב לאחד ומרע לאחר
2. מדוע יש רע בעולם
שתי השאלות הן שאלות עמוקות מאוד
אשתדל לתת כיוון כללי
אני דווקא אתחיל מהשאלה השנייה..
למה יש רע בעולם?
באמת מה הקטע? לא היה יכול להיות רק טוב? רק כיף? ללא יצר הרע, ללא נפילות, ללא עצב, ללא תסכול?
שאלה במקום.
עכשיו אני רוצה שניקח צעד אחד אחורה ונשאל שאלה אחרת- מה זה רע?
אני רוצה שתדמיין סכין שמתקרבת לאדם.. סכין חדה.. היא חותכת, המון דם..
זה טוב? זה רע?
בצורה טבעית נזעק: זה רע! מזתומרת??
ואם אני אבקש ממך שוב לעצום את העיניים ולדמיין את אותה סכין ואת אותו דם.. מדמיין? יופי..
עכשיו ניקח צעד אחד אחורה- אתה רואה מנתחים, בניתוח לב פתוח..
האם עכשיו זה טוב או זה רע? כמובן שזה טוב- הלא הם מצילים את חייו!
לפעמים אנחנו רואים את המציאות בצורה מצומצמת- אנחנו לא יודעים מהו טוב ומהו רע. רבש"ע רואה את הכל בצורה כללית וארוכת טווח ואיתה הוא מיטיב לכל..
כל התנ"ך מלא בזה- יוסף נזרק לבור? רע... בזכות זה הוא הציל את עם ישראל במצרים- טוב
עם ישראל ירד לגלות במצרים? רע, בזכות זה עם ישראל יצא ברכוש גדול ופורסם שם ה´ בעולם-טוב
וגם בחיינו הפרטיים יש לנו המון דברים "רעים" שקרו לנו ובסופו של דבר התבררו כדברים שהועילו לנו והיטיבו לנו.
רבש"ע הוא "גומל חסדים טובים" לא סתם חסדים (מה שאנחנו חושבים שטוב לנו) אלא חסדים טובים (מה שטוב לנו באמת)
אבל יש רע בעולם!!
נכון.
רבש"ע סידר בעולמו שתהיה לנו בחירה חופשית- בין טוב לרע, בין חיים למוות
לכל אחד ואחד מהמין האנושי יש זכות בחירה.
רוב הרע בעולם נובע משימוש המין האנושי בזכות זו לבחירה ברע.
מחלות, מלחמות, עוני, תאונות, אונס, אלימות, קללות ועוד הם נגזרת של בחירת האדם ברע.
לכן התלונות על הרע בעולם ברובו צריכות לבוא כלפי המין האנושי ובחירתו.
ומה תפקיד הרע? למה לא יכול להיות רק טוב?
התשובה בקצרה: הרע מבחין את הטוב
אם היה רק טוב- לא היית מעריך אותו, הרע גורם לך להבחין ולהעריך כמה טוב יש לך.
לדוגמא: רק כשאתה חולה אתה פתאום תופס את הראש ומעריך כמה זה טוב להיות בריא
יש יצורים שרק טוב להם- אלה המלאכים
אין להם יצר הרע ואין להם גוף, והם עושים את רצון ה´ ללא בעיה..
מי יותר גדול? אנחנו או המלאכים?
אנחנו! ולמה? משום שאנחנו עושים טוב מתוך בחירה! ניצבת לנו האפשרות לעשות רע ואנחנו מתאמצים ובוחרים בטוב! לכן האדם הוא מעולה מהמלאכים.
באשר לשאלה הראשונה- מדוע טוב לאחד ורע לאחר-
זו שאלה שבתשובה שלה אנחנו צריכים להתאזר בענווה.
אנחנו רגילים לדעת הכל או לחשוב שאנחנו יודעים הכל.
במקרה הזה- בהשגחת רבש"ע בעולמו אנחנו לא יודעים את תדרכי נסתרות הבורא
ומה אנחנו כן יודעים?
אנחנו יודעים שחותמו של הקב"ה הוא אמת. הוא דיין האמת.
למה האמת? לא דיין הטוב?
אלא שפה הנקודה.
אמת- זה מה שצריך להיות, מה שנכון וצריך לקרות- גם אם זה רע.
רבש"ע הוא דיין האמת וחותמתו אמת. הוא נותן לכל ברייה וברייה את המגיע לה.
לכן כשאדם נפטר אנחנו אומרים: "ברוך דיין האמת" פירוש- מבחינתנו זה רע... אבל מבחינת רבש"ע בטוח שזהו דין אמת גם אם אנחנו לא מבינים מדוע הוא דן כך או אחרת.
לכן- מדוע טוב לאחד ורע לאחר? אני ואתה לא נדע
מה שנדע הוא שרבש"ע הוא דיין האמת- נותן לכל ברייה וברייה את המגיע לה.
גם אם זה לא ברור לנו, ויש לנו תהיות על כך אנחנו צריכים להתאזר בענווה ולהבין כבני אדם קרוצי חומר אנחנו לא יודעים הכל..
מקווה שנתתי לך כיוון כללי
אשמח לעזור עוד אם צריך
המייל שלי: elronza@gmail.com
פלאפון: 0524521552